Du kanske är orolig för att ditt hus inte ska klara nästa stormen Gudrun, översvämning eller en brand.
Tänk då på hur de hade det på järnåldern och vikingatiden. Då bodde man i långhus. Så här ser ett långhus ut.

Du kan läsa blogginlägget här: Inte så kul att bo i långhus
 
G
Långhusen är undervärderade, Det fanns annan takbeklädnad, det fanns visst rökluckor, en del hade taklucka andra på kortsidorna. Brandrisken är inte alls farlig. Har bott i långhus när det är kallt ute och det går utmärkt. Långhusen klarade nog stormar minst lika bra som nybyggda hus om inte bättre....
 
  • Gilla
Flintylaren
  • Laddar…
Det låter som att kvaliteten varierade även på den tiden ...
 
G
Oj, oj vilken uppfattning om våra förfäder. Om röken letade sig ut genom taket så letade väl regnet sig in genom samma tak? Och tunna, lerklinade väggar? Hur gick det då att hålla värmen på vintern? Eftersom du och jag lever kan inte våra förfäder dött allesammans vilket de borde om de bott i sådana hus som du beskriver.
 
  • Gilla
Flintylaren
  • Laddar…
Medllivslängden på vikingatiden lär ha varit 40 år. Dog de månne av rökförgiftning ...
 
Människor lever ungefär lika länge som man har gjort i alla tider. Den korta medellivslängden beror på hög spädbarn och barnadödlighet. Men bara man klarat livhanken tills den dag man fyller 12 så kunde man se fram emot ett långt liv.
 
Jag tror inte det ar sa kul att bo i en modern villa vid brand, storm eller oversvammning heller (^-^) Jag tar hellre ett langhus framfor ett banklan. Pa den tiden hade dom ju mer mark och battre platser att bygga pa ocksa. Bygglov var nog inte sa krangliga heller. Materialet tog man fran tomten man byggde pa.

Tank sa mycket vi har forlorat sedan dess.
 
Medellivslängden kan mkt väl vara mindre pga barnadödlighet, normalt sett är det en kombination dock.
Vad jag vet så levde man kortare på Vikingatiden, inte många levde så länge som 70-80, kanske ett antal överlevde till 50-60 - men då räknades man troligen som gammal (detta finns det nog folk med bra koll på)

Vad gäller husen så funkade dom säkert fin-fint på den tiden. Värmen höll man tillsammans och genom att elda och ha varma kläder (sen finns det en hel del som visar att det inte var riktigt lika kallt då - i genomsnitt), regn och rök är inte samma sak och det behövde inte alls regna in bara för att röken slapp ut (tex kan man som sagt ha rökutgångar på kortsidorna, vassen kan vara porös nog för rök, men stå emot regn rätt bra osv)...

Jag bor nog hellre i min moderna villa med kylskåp och centralvärme dock :)
 
G
Den som skrivit texten ovan verkar fantisera hej vilt och får nog ta och läsa på lite är min kommentar!
 
  • Gilla
Flintylaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.