Vilka prefabricerade lågenergihus finns det på marknaden? Lågenergihus definieras som ”En byggnad som använder mindre energi än vad gällande byggnorm kräver”.
Jag hittade fyra hustillverkare som bygger passivhus, dvs hus som kan värmas av de boendes kroppsvärme och spillvärme från hushållsapparater. Sedan hittade jag flera andra hustillverkare som bygger hus som ligger en bra bit under energiförbrukningen som gällande byggnorm kräver. Visar också fyra av dem här.

Du kan läsa blogginlägget här: Lågenergihus från hustillverkare
 
S
Det är ett hus med en väggkonstruktion som är passivhus certifierad men där huset i sig inte uppfyller passivhuskraven. Detta hus är mer att betrakta som ett låg- eller plusenergihus.
 
G
Eksjöhuset på bilden heter inte Balans.
 
G
Balans heter Rönnäs. I princip samtliga hus från flera
tillverkare, trivselhus, fiskarheden osv har lika låg eller lägre förbrukning än detta eksjöhus, så förvånar mig att det var med i listan.
/Blizzet
 
Finns många fler hustillverkare som borde platsa på listan
 
Tack för kommentarerna! Nu är Eksjöhuset verkligen ett Balans, och Bright Living benämns plusenergihus.
 
Balans "Valm" om man ska vara petig. ;)
 
P
För den som vill ha helmoderna passivhus finns ett nystartat företag som gör spännande hus. Mer info hittar ni på Sköna hem http://www.skonahem.com/blogg/formrepubliken/2010/10/29/snalsnygga-hus-fran-flamingo-homes-joy/
 
kollade upp de tänkta europeiska mer krävande reglerna för framtiden och det där med passivtermen är inte generell i hela europa att det måste vara spillvärmen som är komplementet för att passera som term passivhus

i många länder i södra europa och i synnerhet tyskland vad jag vet är de inte så glada av frånluftsvärmepumpar utan föredrar självdragsventilation och om de tycker det som är så jäkla hälsomedvetna så tror även jag det är rätt för om det är någonstans det borde fungera bättre är det ju vi som bor här i norr då den faktiskt fungerar när temperaturen är under 7 grader

det verkar som sättet att värma upp är viktigare och då helst med lågenergivärme såsom solen så klart
 
matsa79
Jag och min sambo var väldigt nära att skrivá på för att bygga ett passivhus med Värsåsvillan men de kunde inte svara på massor av frågor för hur huset skulle fungera i framtiden med isoleing mm, tex skulle det vara ett mellanrum i väggarna på 220 mm som skulle fyllas med lösull, Jag ville veta vad som händer med lösullen om några år? normalt sjunker ullen ihop ca 10% vid normala mängder (ca 500 mm) men vad händer då i deras väggar som är ca 7-8 m höga? det tog månader innan de fattade att man inte kan bygga ett passivhus med vanlig platta utan att det måste vara en passivhus platta. Vi har kollat upp med väldit många hustillverkare och alla säger att de har de bästa husen fram till vi lägger fram våra krav och vi har bara hittat en leverantör som klarar våra krav. Vad sägs om ett hus på 192 kvm som endast kräver 2kw när det är -15 grader ute? Den leverantör vi har valt finns med här ovan.
 
G
Hej matsa79!

Vilken leverantör var det som kunde svara på era krav??

vänligen /M
 
matsa79
Det var Ziphouse. Som jag skrev ovan så är vårt hus på 192kvm och vi har bott i huset i ca 7 veckor och snittförbrukningen av energi för värme, varmvatten och ventilation ligger på strax under 10 kwh per dygn. Det känns väldigt bra att bo i det snålaste huset i kvarteret.
 
Att bygga ett passivhus i trä och glasfiberisolering är helt galet.! Av massor med anledningar, borde bara vara tunga konstruktioner med här i listan.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.