Jag upphör aldrig att förvånas över hur svårt det är att bygga hus. Mycket handlar om förväntningarna man har på det färdiga resultatet.
Många förväntningar man har känns så självklara att man inte tänker på att kommunicera dem. Om du t ex säger att du vill ha ett eluttag för en lampa mitt i taket. Var förväntar du sig då att uttaget ska placeras? Tror du att du behöver säga mer än att det ska vara mitt i taket?

Du kan läsa blogginlägget här: Bygger du på millimetern?
 
G
då är det viktigt att du påpekar det så de kan ta med avvägning/kottling i offerten.
kommer bli dyrare. hoppas det är acceptabelt.

har du otur säger elektrikern som kanske har annat att göra att du får ta in en snickare som förbereder. ännu dyrare.

man får inte glömma att hantverkare utför arbeten åt dig, dom tänker inte åt dig.
 
ville få el till en byggbod som sedermera förhoppningsvis skulle kunna vara en friggebod- regelverket för friggebod orkar jag inte ens nämna här- vi brydde oss inte särdeles var uttagen skulle vara mer än att i mitten av taket på de tre delarna kökdel, badrum och matrum...elektrikern ojade sig och hävdade att det var inte tillräckligt detaljerat och vi hänvisade till att vi litar på hans omdöme - offert för jobbet blev aldrig återlämnad säkerligen för att han inte fick allt i millimeter-detaljer a la storbyggen utan för att vi är egenbyggare som tycker att ritningen minsann dög utan de där löjiga markeringarna för standardsymboler
 
Nu hejdar vi oss lite.

"Elektrikerna verkar sätta uttaget lite där det går, med hänsyn till takstolarna."
Nja, elektrikern sätter inte dosorna godtyckligt, är det bärande detaljer i huskonstruktionen ivägen så är det inte mycket man kan göra något åt, även om placeringen skulle vara exakt utmärkt på eventuell ritning. En takstol lattjar man inte med hur som helst tex.

"Och en avvikelse på 20 cm tycker besiktningsmannen i efterhand att man ska acceptera."
Vad är alternativet och till vilket pris kan man som kund acceptera det alternativet?

"Ytterligare en sak man behöver se upp med och ställa tydliga krav på i kontraktet."
Skilj på kontrakt och handlingar. Det ska tydligt stå i ett kontrakt att medföljande handlingar ska följas men tänk då också på att det är byggherrens ansvar att handlingarna är korrekta, arbetet utförs utefter dom.
Tänk också på att en ritning kan revideras om inget annat anges i handlingarna så rätt som blir fel kan igen bli rätt så länge det finns grunder till det.
 
En takdosa SKA sitta i mitten då allt annat ser konstigt ut, takstolarna är inget problem så länge man sätter dit en 32mm takdosa, ELKO mfl. har dessa.
Betydligt värre är det med takspot som kräver downlightboxar, då man helt enkelt får leta fram det gemensamma avståndet mellan spotten....

Svaret på din rubrik är....JA ;o)
Gör om gör rätt.
 
Sitter takdosan fel så gör man hål i den och trycker upp en lämplig kabel i undertaket. Denna kabel fiskar man sedan ner genom ett hål där man vill ha lampan.

Pyssligt, men fullt genomförbart såvida det inte sitter en regel ivägen.
 
Hur man nu ska få upp en takdosa, även om den är 32 mm med en gles på 20 mm ställer jag mig helt oförstående till. Är en takstol ivägen så är den ivägen, är glesen ivägen så är den ivägen osv osv, är inget ivägen så sitter nog 99% av alla dosor rätt.

Göra hål i takdosa är heller inte aktuellt för då förstör man CE märkningen och anläggningen är längre inte godkänd, alternativet är att använda en ledig stuss.
 
GlufsGlufs: "Hur man nu ska få upp en takdosa, även om den är 32 mm med en gles på 20 mm ställer jag mig helt oförstående till"

Men hallå! Glespanel 28x70 + gips/panel 13 = 41 mm.
Borde väl funka?

//KoW
 
Så sant så sant, jag glömde gipsen...i de fall det är gips. Då funkar det ju självklart, dock kan man inte använda dosan som kopplingsdosa till speciellt mycket om behovet finns.
 
Sorry för angreppet Glufsglufs!
Var hittar jag en takdosa som är 32mm?

Sitter själv i samma sits med ett lamputag över matbordet,
som sitter på sidan för att det är en takstol där lampan skulle sitta.

Men mina takdosor är 49 mm, kan kapas till 44, men det räcker ju inte.

//KoW
 
Vad gör man med en byggare som glömmer att sätta en brytare, som flyttar fönster 20 cm, som flyttar väggar 15 - 25 cm, som inte tycker att det är så viktigt att golvet i köket lutar 25 mm, som bygger vissa väggar 7 cm tunnare än vad ritningarna säger, som inte centrerar duschbrunnen? Är det ok när man håller ett stearinljus uppe vid taket och det blåser ut sig.....

Hm.... jag är nog en sån som gärna bygger på milimetern och är ganska missnöjd. Så jag har nog valt fel byggare för han tycker inte han gjort något fel ;-).
 
Det där låter inte bra Babbo. Vem var det som byggde så tokigt?
 
Hej Marlene
PM:ar dig,
vill inte hänga ut honom...................riktigt ÄN!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.