Så var en ny säsong av Fuskbyggarna igång, igår med det andra avsnittet. Jag missade gårdagens, men jag såg det förra veckan.

Du kan läsa blogginlägget här: Undvik fuskbyggen
 
Väl skrivet! Skulle vilja lägga till ett litet tips till de som renoverar och inte har gjort det tidigare (exempelvis de som sitter sitt första hus): engagera en advokat och låt denne hjälpa er med arbetsbeskrivning, kontrakt och så vidare. Det kostar lite, hur mycket beroende på hur omfattande renoveringen är. Men det är inte så dyrt som man kan tro och ett samtal för prisuppgift är gratis! Och i de här sammanhangen kan det vara guld värt, apropå hängslen och livrem. Bara ett tips!
 
Byggahus är uttalat en oberoende porttal på konsumentens sida. Men då jag läser inläggen kring Fuskbyggarna och hur de hade lagt upp det första programmet i årets serie verkar det för mig som om vad som faktiskt har hänt inte är intressant för en stor del av forumets medlemmar. I stället diskuterar man hellre vad TV4 gjort eller inte gjort. Detta stör mig.
Om man tar sig tid att läsa igenom det bakgrundsmateriel som finns, bla det som Järntorget lagt ut på sin hemsida, dels domen, är det helt klart att företaget har kört över familjen juridisk - fast familjen hade rätt i sak (angående om det fanns bakfall och andra fel på våtrumsgolv) och Järntorget visste om detta. Det borde vara i forummedlemmarnas intresse av att sådan rent ut sagt svinigt beteende blir rejält uthängt - oavsett hur det kom ut i dagsljuset.
 
Fastän man är oberoende på konsumentens sida så har man rätt att diskutera formerna för ett tv-program som handlar om bygg. Det man vill få fram tror jag är att det hade legat mer i konsumentens intresse att göra tv-programmet lite mindre vinklat och även berättat om de fel som konsumenten har gjort. Då hade vi fått lära oss mycket mer.
 
Bra sagt Marlene. För en självbyggare som många är på forumet och då i synnerhet för fritidshus som jag själv har tänkt bygga så är förståelsen att det kanske inte på alla punkter kommer vara den allra bästa finishen. För finish kostar och ju fler kunder där ute som beter sig som prinessan på ärten desto dyrare blir framtida hus då risken att få sådana kunder alltid måste med i notan. Förhoppningsvis så lyckas jag skapa en lika fin finish som ett proffs - men så pass ödmjuk är jag som person att t o m proffs ibland kan ha en otursdag p g a familjeomständigheter eller sjukdom så ger sämre utfört uppdrag än som var tänkt från byggaren.
 
L
ZeB6yM <a href="http://swydlaenyzyw.com/">swydlaenyzyw</a>, xmzygzshqmqg, [link=http://hohtdeytersz.com/]hohtdeytersz[/link], http://xpivxuqglkhz.com/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.