Jag måste utfärda en varning för hustillverkarnas standardiserade avtal.
Skriv inte på något utan att ha låtit din egen jurist granska ditt avtal med hustillverkaren. Avtalen behöver så gott som alltid justeras till din fördel.
Idag meddelar Konsumentverket att man har granskat standardavtalen hos 15 av landets största hustillverkare och funnit de här oskäliga avtalsvillkoren:

Du kan läsa blogginlägget här: Oskäliga avtal hos hustillverkare
 
Jag tvivlar på att Hustillverkarna själva, har något intresse av att ändra i sina avtal, så länge det inte finns en lag, som förbjuder oskäliga avtal. Innehållet i avtalen sätts på sin spets vid en domstolsförhandling, men vägen dit är lång för den enskilde byggaren. Normalt, för den lilla familjen som vill satsa sina pengar och liv, på ett husbygge, lägger säkert ned all tid på val av färger, tapeter, kök m m i nybygget, och har då ingen tanke på, att hela affären är uppbyggd på räv och rackarspel. Märkligt att ingen av våra Riksdagsmän engagerar sig i frågan, då det bevisligen är ganska många, som bygger nytt, också råkar illa ut.
 
Om man har ingått ett sådant avtal, som jag gjort med Smålandsvillan gällande besiktningsman från GARBO, kan man hävda att avtalet är oskäligt och hävda att man själv ska utse en besiktningsman trots att det står att GARBO ska välja besiktningsman i avtalet? Vad kan man göra om Smålandsvillan står på sig med sin partiska GARBO-besiktningsman och vägrar mig att välja besiktningsman? Någon som vet (alltså inte bara tycker)?
 
Faktum är att tvingande lagar redan finns. Och vad Konsumentverket äntligen säger är att man tänker åberopa dem ifall fabrikanterna inte frivilligt anpassar sig.

/billy_baver
 
petha: Ditt avtal kanske passar bra för Konsumentverket som pilotfall. Ring upp och kolla med konsumentgeneralen, direkt efter helgen!
:)
 
Bra att veta; Vid eventuella brist o fel i entreprenaden. finns inget krav på att man skall använda sig av Byggfelsförsäkringen, det går bra att hålla inne medel, till en motsvarande kostnad, för att åtgärda felen. Gör man på detta sätt, finns ingen gräns, för kostnaden att åtgärda felen, kan m a o vara mindre än ett halvt basbelopp, som Byggfelsförsäkringen talar om. Men...har man betalt, har man också godkänt entreprenaden, och då finns inga medel att hålla inne.
 
Pratade precis med Smålandsvillan, så fort jag nämnde att jag ville välja besiktningsman så fick jag det, trots att motsatsen står i kontraktet. Låter ju bra :), ska kolla upp någon bra besiktningsman (eller kvinna) nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.