Nominerat till Sveriges finaste arkitekturpris, Kaspar Sahlinpriset, är detta Townhouse av arkitekt Elding Oscarson.
Kvalitetsansvarig för bygget har ingen mindre än Byggahus expert Charlotte Andersson varit, så vi har lite inside information.

Du kan läsa blogginlägget här: Wow vilket hus!
 
Hupp! Gamla Kyrkogatan verkar ha en väldigt "snäll" detaljplan! :)
 
Ola78
Ja, väldigt snäll........huset förstör miljön helt på gatan, passar inte alls in med dom andra husen.
 
Money talks...
 
Fy -F-N !!
Huset i sig kanske var ok - men det är ju helt malplacerat - hur kunde dom få förstöra den gatan så !?!?!

/K
 
Photoshop? Det är inte 1 April...
 
Jag gillar modern arkitektur men att bygga detta i den miljön är kriminellt.
 
Jag sticker ut hakan: Jag tycker att huset var vackert och lyfter hela gatan :)
 
Normalt är jag inte ett dugg kritisk till förnyelse, men det här var nog det värsta jag sett... Jag förstår verkligen inte vad det är som överhuvudtaget är integrerat med det befintliga. Det är en stor vit kub som är insprängd rakt av. Fönster på helt andra höjder än de befintliga, inga material eller former som tas upp från de andra husen osv osv... Huset som sådant är väl fint, om man bor själv och inte gillar att stänga om sig, men känns inte särskilt spännande det heller. Vinner det här någon form av pris, så borde varenda domusbyggnad från 60-talet ligga bra till, känns ungefär som samma typ av våld på befintlig bebyggelse...
 
G
Just så här ska det göras. Alla de äldre husen blir ännu äldre. De blir vackrare som kontrast till funkisstilen från 40-talet. Båda stilarna har sett sina bästa dagar och går att gifta ihop så här.
 
Jag tycker också att det var bland det bästa jag sett!Väldigt fint ihop med det gamla.Det lyfter fram hela gatan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.