Konsultfirman Price Waterhouse Coopers (PwC) fick i uppdrag att jämföra kostnaderna för att producera el från nya kärnkraftverk, nya vattenkraftverk och nya vindkraftverk.
Vilket är billigast? Rapporten har varit konfidentiell sedan den släpptes i våras, men nu har den offentliggjorts.
I uppdraget låg att ta fram den verkliga produktionskostnaden före skatter, avgifter och bidrag.

Du kan läsa blogginlägget här: Billigaste elen funnen
 
G
Billigaste elen är den man inte förbrukar!
 
Billigaste elen? Säger vem?

den billigaste bilen är en utan försäkring. Kan man tycka men efter första krocken så tycker man inte det längre. Nu menar jag inte att det kommer att hända en olycka men däremot så måste det vara tillåtet för samhället att sätta ett pris som inte bara baseras på produktionskostnad utan även konsekvenser, risker och andra aspekter. Vem får t.ex. betala för slutförvaret? Elproducen, som kanske inte finns kvar, eller kunderna (skattebetalarna) som kanske inte ens använder kärnkraft i en framtid? Hela diskussionen blir horribel när priset sätts i fokus endast baserat på produktionskostnad. Alla som motsätter sig blir också automatiskt tillväxthämmare. En tillväxt som gagnar vem? De som skall pensionera sig snart, och sen dö, eller de som har 80-100 år kvar att leva...

Jag hoppa kunna lämna tillbaka en bättre och mer levande jord till mina barn och barnbarn. Vad vill du?
 
Vindkrafts soppan har ju blivit hysteriskt .I miljöns namn är det helt okej att bränna skattepengar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.