Jo, jag vet att man köper sig en säkerhet när man binder boräntan. Men det finns alternativ till att kasta pengar i bankernas gap, alternativ som också de får dig att sova gott på natten.
En vän till oss tipsade om hur han gör istället för att binda boräntan:

Du kan läsa blogginlägget här: Alternativ till att binda räntan
 
En bra ide istället för att betala extra vinstpengar till bankerna. Det är nog viktigt att man verkligen "öronmärker" det sparade kapitalet så man inte lockas att ta av det till annan konsumtion.
Att räkna på 5% låter för mig lite i underkant men jag kanske är skadad av att ha suttit med nära 500 000 till 27% ränta med tremånaders bindning vid räntechocken 1992 :)

//Hasse
 
G
Tex. Nordea har ju 3mån ränta 2.23% för tillfället.
Hur räknar jag lättast ut skillnaden till 5%?
Är inte dum...bara lite trög när det gäller matte...
 
@Gäst:
5 - 2.23 = 2.77
Så tag 2.77% av ditt lån och lägg på ett konto istället - förslagsvis ett sparkonto med iaf ngn procentenhets ränta.
Sen kan du justera det beloppet om räntan går upp - eller inte och behålla en ngt större besparingsgrad...
/K
 
JO ett förtydligande: 2.77% är alltså årsbeloppet dela med tolv för att se vad du skall sätta av på sparkontot varje månad :)
/K
 
Enklast är väl att tokamortera, så att man får ner räntekostnaden, och om räntan skulle stiga, sänka amorteringen lite.

Det är i alla fall min taktik.
 
Jag tycker också det är enklast att amortera.

Även om jag är duktig och lyckas stå emot att ta pengar från ett öronmärkt konto så tycker jag att det är lite för enkelt att själv avsluta den automatiska överföringen när det blir lite tuffare tider. Och det är ännu svårare att komma ihåg att påbörja sparandet när det vänder igen.

Bättre då att justera ned och upp amorteringstakten.
 
@Per: VAd är det som gör det svårare att avsluta/påbörja en amortering än ett sparande ? :)

Men till syvende och sist beror det väl på hur man är lagd och hur högt belånad man är: I vissa fall är en amortering att föredra i andra fall känns besparingar bättre.

Men egentligen kanske man skall göra både och ?
Man skall mao amortera OCH spara som om räntan vore iaf 5 % - det torde väl vara ett normalläge - iaf om man är högt belånad (säg >60% i lån)...

/K
 
Håller med dig Klas. Man ska göra både och.
 
Så länge sparräntan överskrider låneräntan BÖR man bara spara (och inte amortera) ur ett rent ekonomiskt perspektiv. Men för mig känns det mycket bättre att bara tokamortera ända tills det att man kommit ner på en lägre lånenivå.
 
Kanske så här istället. Sätt undan 7,25%*skuldbeloppet/12 på ett separat konto varje månad. Dra räntebetalningarna från det kontot. När du har 25000 på kontot amorterar du (25000) på ditt lån. Då kommer du att få ett jämt flöde. Kanske inte så kul om man har lånat 5 meg, men det är väl aldrig kul att ha lånat en dylik summa. (Kalkylen bygger på ett amorteringsfritt lån).

Klas Eklund:

"rörlig växelkurs - rörlig ränta"
"låg ränta - hög amortering"
"hög ränta - låg amortering"

/Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.