I vår familj kan vi inte enas om huruvida Bill Gates är ond eller god. Per tycker att han är ond: Microsoft är svinpälsar som utnyttjar sin monopolliknande ställning dagligen, de gör dåliga saker och de tvingar dig att använda dem.
Jag å andra sidan gillar Bill Gates starkt. Jag gillar oftast produkterna, men allra mest är jag imponerad av hans välgörenhetsarbete. Han använder vinsten av sin verksamhet till att göra världen lite bättre.

Du kan läsa blogginlägget här: Bill Gates, kärnkraft, framtid
 
Vi har redan ren el - den kan förstås alltid bli ännu bättre - men vi kan inte gå omkring och vänta på den ultimata rena-elkällan, kontinuerlig utveckling är vägen framåt...

F.ö. tror jag att om 20-40 år så kommer vi bara behöva ne egentlig sak: Tillgång till energi: Vid det laget måste vi nog ha uppnått i princip 100% återvinning, och det vi behöver göra är att omforma råvarorna (de återvunna) till nya produkter - mha iderikedom = en ritning, och energi...
Vi behöver också energi till uppvärmning och transporter - även om behoven kan vara annorlunda än idag


/K
 
Min fråga var otydlig, så jag omformulerade lite. Jag menar tillgång till ren el som motsvarar efterfrågan.
 
Jag tror att Bill Gates är ond, och han äter antagligen små barn. Jag tror också att vi om 20-30 år har tillgång till ren energi, då vi tills dess borde fått ordning på fusionen.
 
@Troberg: Bill gates har f.ö. gått i pension så han har inte mkt med M$ att göra numer...
Personligen tror jag att Bill gates är/var en nörd som är ganska smart och en bra affärsman. Huruvida man gillar produkterna är en annan sak, dom är långt ifrån perfekta - vilket iof kan vara en anledning till framgången...

Annars tror jag också att vi kan ha fått till fusion eller ngt inom 20-30 år- iaf om fortsatt utveckling av kärnkraften tillåts (Fusion är också kärnkraft även om det är åt "andra hållet") - men får 30 år sen "trodde" vi att Sol, vind och vatten skulle vara de enda källorna till energi 2010 - så det var lika bra att stänga kärnkraften då ...
Det gäller att planera framåt men agera i nutiden :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.