Jag läste just ett inslag som SVT Rapport hade haft i förra veckan om Krav på sänkta byggkostnader. Kort och gott har man funnit att kostnaderna för att bygga bostäder i Sverige har stigit med 21 procent de senaste fem åren.

Du kan läsa blogginlägget här: Orsak till hög byggkostnad
 
G
Det är tack vare rotavdraget vi har fått höjda materialpriser, företagaren resonerar som så, ja eftersom kunden får 50% av arbetskostnaden av staten så kan de gott betala lite till för materialet, så i slutändan så är det kunderna som blir blåsta.
ett tips kan vara, köp ditt material själv där du köper billigast och anlita sedan någon som gör det billigast, det finns många som jobbar för 150 - 200:- i timmen - om det är svart? Ja, än sen då, att de gör sämre jobb är en myt, anlita någon som kan, fråga din granne, han kanske känner någon som gör bra jobb,
djungeltelegrafen är det bästa. Om du betalar en firma 450:- timmen + moms så riskerar du att de skickar en lärling, firman tar lika mycket betalt för honom.
materialet: mycket av materialet som du behöver till badrummet finns på biltema till halva priset, verktyg t. ex är bra mycket billigare där
 
Ja många mellanled är en fördyrande faktor.
Att vi har väldigt hårt reglerade (om än bra) bostäder en annan: Handikappanpassning, elsäkerhetskrav, BKR certifierade våtrumsinstallatörer, energikrav mm driver också upp kostnaden

/K
 
G
Det är knappast på grund av ROT-avdraget som materialpriserna är högre, det är på grund av att hantverkarna konkurrerar med timpriset. Någonstans måste de få en inkomst, alltså lägger de den på materialet.

...vilket jag tycker är helt fel. Vilket jag f ö också tycker att anlitandet av svart arbetskraft är. Det finns t o m sopprötter som tror att de sparar pengar på att anlita svartjobbare, i själva verket är det tvärtom.
 
Det är alla dessa kostander + en massa andra. Hantverkare tjänar på att ha hög timtaxa, använda många arbetstimmar och mellanförsäljning på material. Om man minskar på alla blir huset billigare. Hemligheten heter planering. Med exakt planering av hela bygget, där varje hantverkare ska delta i sin del (betald tid naturligtvis!). Gör en extra runda med justeringar av lösningar, t.ex. hålla sig till modulmått och enkla lösningar, gå igenom med hantverkarna igen och ändra i underlaget. Kör kalkylbladen (XL) parallellet hela tiden så ser man var kostnaderna ligger. Gör ordenliga kontroller av priserna på ingående delar, t.ex. våtrum och kök. Kan jag köpa i Tyskland eller Polen? Vad innebär det i transportkostnader och garantier m.m.? Ska jag köpa vitvaror på sommarrea? Det kostar väldigt lite att planera noggrant och de pengarna får man igen mångfalt. Om man köper på fastpris, begär alltid att få separerade och exakta uppgifter på materialpriser, timkostnader, kör- och traktamentekostnader och en uppskattning antalet timmar för varje moment. Det får du inte i 9 fall av 10. Den 10:e är den hantverkare du ska använda. Glöm inte att betala hantverkarna för planeringstiden! Starta inte förrän alla delar, markberedning, stomme, tak, inredning, el, VVS osv är planerat och dokumenterat med ritningar och anvisningar. Skittråkigt? Ja, men man spar 100 tusentals kronor av sina pengar. Det är så lönsamt att man kan ta tjänstledigt från jobbet :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.