Vår diskmaskin gick sönder förra veckan och vi bestämde oss för att inte laga den en gång till. Den AEG Ökofavorit som vi har haft sedan 2001 gick sönder första gången efter bara två år. Då lagade vi den för någon tusenlapp.
Sedan har den gått sönder för ett par år sedan igen, men nu lagade vi inte den förrän för två veckor sedan, kostnad 2000 kr. Bara en vecka senare gick den alltså sönder igen och nu har vi bestämt oss för att köpa en ny. Det blir ingen mera AEG för oss i alla fall, den saken är klar. Kvaliteten är verkligen undermålig.

Du kan läsa blogginlägget här: Dålig kvalitet diskmaskiner
 
Jag instämmer helt då våran Electrolux diskmaskin har gått sönder 3 ggr på bara en månad. Riktigt skit!
 
Helst skulle man vilja se resultatet av ett långtidstest; vilka maskiner som fungerat felfritt med daglig drift i två år eller så. Men när väl resultatet är klart har väl de maskinerna utgått ur sortimentet och ersatts av nya... :(
 
L
Vi som byggt hus och har 8-10 vitvaror installerade i våra nybyggda hus vet hur usel kvaliteten på vitvaror är! Skulle tippa att de som byggt hus de sista 5-6 åren är ganska så övertygade om att vitvaror, oavsett märke, har så förskräckligt dålig kvalitet så man vet inte om man ska skratta eller gråta.
Enligt en produktchef på ett av vitvaruföretagen så är det ett känt fenomen att de sista 5-6 åren har varit under all kritik och att detta gäller i stort sett alla märken.
Kortsiktigt tänkande och kvartalsrapporter är nog orsaken till att det ser ut som det gör, hoppas bara att vi kunder visar detta missnöje och klagar och klagar och åter klagar. Inte till kundtjänst på respektive företag utan kräv att få prata med produktchefen, minst!
Var känner jag igen detta problem? Ja just det, byggbranschen som helhet! :( Fort men fel är mantrat!
 
Ola78
Visst kan det vara så att vitvarubranschen suger, men varför är det på det sättet då kan man ju undra. Vi konsumenter stirrar ju oss väldigt blinda på priset, billigt, billigt, billigt är mantra som gäller i samhället i stort, men nånstans ska ju kostnaden tas, varför är det så svårt att fatta att det kostar lite mer om det tar lite längre tid och används bättre material. Det kan det väl vara värt om grejorna håller. Visst ska man vara prismedveten men framförallt ska man läsa på om det man tänker köpa, fråga på forum som det här tex och inte bara hugga till på första bästa.
 
G
I viss mån har du ju rätt Ola men jag misstänker att de flesta som köper ett hus för 3-5 mille hoppas att de ska få vitvaror som är så pass bra att man inte måste byta/laga de flesta av dem inom 3-5 år!
Tror också att de som köper de allra billigaste produkterna på marknaden (nonameprodukter) förstår att man får vad man betalar för.
Men de som köper kända märken och betalar bra förväntar inte att det är skräpprodukter.
Men som alltid inom byggbranschen (jag räknar vitvarubranschen till byggbranschen) så skyller man gärna på kunderna. Det är kundernas fel! :(

Tidigare nämnda produktchef menade att branschen var medveten om problemet och han hoppades att branschen skulle vakna och inse att vi kunder inte vill ha dessa skräpprodukter. Hoppas han får rätt!

Han lätt mig också förstå att det inte hade varit en lönsam affär att sälja dessa skräpprodukter, det kostar ganska mycket att skicka ut folk och laga alla dessa maskiner. Maskinerna har gått sönder lite för tidigt! :)

Som kund är det ju bra att maskinerna lagas på garanti och goodwill men det är ganska irriterande att ha en vitvarutekniker som nästan är inneboende hos sig. Och sen undrar man ju vad som händer inom de nästa åren när inga garantier, konsumentlagar eller goodwillar hjälper... Det blir nog dyrt!
 
B
hej! undrar lite varför Cylinda går bort? Vi har haft en i 5 år nu och den går som en klocka... tyst som attan dessutom, och snål. Nu är jag väl partiskt då jag för 15 år sedan sommarjobbade med att skruva ihop just dessa diskmaskiner.
 
G
Elektrolux springer fortfarande runt och säljer damsugare för 15000:- genom dörrförsäljning.
Säljarna är som rovdjur när de vittrar svagheter på andra sidan dörren.
Vem som är vid sina sinnes fulla bruk köper en vanligt dammsugare för 15000:- ?

Min 80-åriga mamma lyckades de pracka på en. Hög moral, fin etik, nja inte hos Elektrolux.
 
Jag har en BOSCH som följde med mitt husköp för 5 år sedan, den bör vara ca 7-8 år nu men användes främst som kuvertförvaring av kökshanddukar?! av de äldre paret som bodde då, efter detta har den dock fått bekänna färg med minst en disk om dagen i snitt(troligen fler..) sedan dess! De fel som varit är att den för ca 3 månader sedan slutade diska rent, något som jag efter konsultation med en vitvarureparatör lyckades åtgärda själv, det var nämnligen bara en slang som börjat slamma igen.. För nån vecka sedan så slutade den att tömma, även detta berodde på skit i ledningarna men efter tvångskörning av tömmningspumpen medest skarvsladd så släppte även den proppen till slut! Enda direkta felet jag alltså upplevt med denna är att det bakre benet på maskinen spruckit loss efter mina manövrar ut och in med den under diskbänken! (Självförvållat?!)
Slutsats: BOSCH = BRA! (enligt egen utvärdering!)
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Jag kan bara instämma i klagovisan mot Electrolux och deras varumärken. Förutom Elux och AEG så har även Elektro Helios varit undermåligt (handtagen till ugnsluckorna sprack efter ett kort tag). Till nästa hus tittar vi på Miele eller Siemens.
 
G
Köp riktiga märkesvaror istället; som Siemens.
 
G
Kan inte förstå de som förespråkar Siemens! Många nybyggare har erfarit deras extremt höga felfrekvens. Obegripligt att man säljer sådant skräp och för dyra pengar dessutom.
Miele har jag bara hört gott om och hoppas att de vågar stå emot denna våg av usla vitvaror. Jag betalar gärna mycket för mina vitvaror bara jag slipper, som någon skrev, ha en vitvarutekniker inneboende hos mig.
 
Miele kanske? Dyra men har i mitt fall funkat klockrent.
 
Vi slitit ut ett antal diskmaskiner: Indesit 1978 ->86, Miele -->95 Bosch -->2004 Bosch -->2009 Den sista Boscnh fick vi börja reparera efter 2 år. Nu köpte vi en Bauknecht enbart pga dess 5-åriga garanti
 
G
ASKO ska väl vara bra grejer. Mile har jag hör mycket skit om.Dyrt är inte alltid bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.