Förra ägaren har kladdat vit färg runt fönster, dörrar, balkongräcken - you name it! Vet inte om det är olje- eller vattenbaserad men Thinner funkade inte. Slippapper funkade sådär men slipade dessutom ned teglet så att det fick en helt annat struktur än resten av väggen.
Några förslag?
 
Jag har med framgång använt Beckers Färgborttagning för att få bort förre ägarens färgkladd på fasadteglet. I mitt fall var det oljefärg han målat med men enligt informationen fungerar det bra även till alkydfärg.

Beckers
Sök på övriga produkter, Färgborttagning.
Jag har för mig att en halv liter kostade ca 130kr

Det var bara att pensla på och vänta några timmar (över natten vid de värsta fläckarna) och sedan spolade jag av med trädgårdsslangen. Kladet på tegelstenarna försvann till 95% men fogarna fick jag slipa lite på för där verkar det som att färgen sugits in mera.

I vårt fall hade förre ägaren bl.a. kladdat generöst med färg på teglet när han målat om verandaräcket på plats. Detta irriterar mig otroligt eftersom detta verandaräcke går att demontera med fyra skruvar på ca 30 sekunder........
 
Åh, tack för att gav mig hopp. :) Ska genast ge mig iväg och köpa en burk. Trodde jag hade uttömt kemispåret med Thinner men det kanske inte är så starkt.
 
Funkade Beckers färgborttagning? Jag har en vägg som av tidigare ägare idiotiskt nog har målats vit. Vad för färg man använt har jag ingen aning om. Det ser nästan grusigt ut i den vita färgen.
 
N
tråden är från 2007
 
  • Älska
multix
  • Laddar…
N neo11 skrev:
tråden är från 2007
Och? Förbjudet att ställa en följdfråga i en så så gammal tråd?
 
  • Älska
multix
  • Laddar…
Jag som var med 2007 kan intyga att det fungerar MEN i mitt fall på färgstänk och klädd efter målning av intilliggande räcke mm Jag har ingen erfarenhet av att ta bort färg på en hel målad vägg…. Jag tror det kan vara värre, tyvärr…
 
Ingenjören Ingenjören skrev:
Jag som var med 2007 kan intyga att det fungerar MEN i mitt fall på färgstänk och klädd efter målning av intilliggande räcke mm Jag har ingen erfarenhet av att ta bort färg på en hel målad vägg…. Jag tror det kan vara värre, tyvärr…
Toppen tack. (y):D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.