Förra året 2009 byggde vi 31 % färre småhus än året innan, 2008. Det visar färsk statistik från Statistiska Centralbyrån.


Du kan läsa blogginlägget här: Så byggde vi 2009
 
"90 % av alla barnfamiljer helst vill bo i småhus"? Vart kommer den siffran ifran? Pa sistonde har jag last mycket i Svensk media om att allt fler barnfamiljer valjer att bo kvar i innerstaden.

Forvisso stammer det att vi har brist pa smahus, men om man tittar pa kurvan du visar har ovan och sedan tittar pa befolkningstillvaxten kan iallafall jag fa intrycket av att det ar brist pa alla former av bostader.

Om det byggs for lite kan man antingen gora det mer lukrativt att bygga dvs. ta ut vinsten i form av spekulationsbyggen ("priset gar nog upp i framtiden") eller ocksa kan man sanka kostnaden per bostadsenhet, vilket jag tror ar ett battre alternativ.

Som vi har det nu later vi istortsett marknaden sjalv reglera sig vilket tydligen fungerar mindre bra. Byggbolagen kan satta priserna fritt eftersom de verkar ha enats om att halla utbude lagt for att garantera okad efterfragan/pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.