Jag har just tittat på gårdagens Älvsbyhus i Kalla fakta. Same, same, but different som de säger i Thailand.

Förutom att Älvsbyhus tycks ha kompenserat ett visst antal kunder som figurerat i Kalla fakta och belagt dem med munkavle, så framkom ju intressanta fakta från Älvsbyhus ageranden i Danmark och Finland.

Du kan läsa blogginlägget här: Älvsbyhus: För lite, för sent
 
G
Detta grisaktiga beteende är tyvärr inte unik för Älvsbyhus! Förhalningstekniken känner nog de flesta småhusbyggare till!
Enda skillnaden mot MyreModuTrivselhus är att Donald är dum nog och stå med dumstruten på i TV. De andra VD:arna skäms nog inte heller för sitt beteende men de är smarta nog att inte stå och göra bort sig i TV.
 
G
Snarare tvärtom skulle jag tro.. det finns för få ledare i detta land som verkligen vågar stå upp för det som är rätt, många "gömmer" sig hellre och betalar sig ur knipan
VD för ÄH har blivit utsedd till Årets Företagare i Sverige och är en av de skickligaste på sitt område. Knappast en slump att ÄH är Sveriges största hustillverkare och skapar 100 tals välbehövda arbeten i glesort!!!
Vi är alla skyldiga att inta ett kritiskt förhållningssätt till allt som presenteras i media, speciellt i program som Kalla fakta, det finns som bekant alltid två sidor av ett mynt. Har mycket svårt att tro att de fem missnöjda kunderna skulle vara representativa för ÄH kunder i allmänhet!!!
 
@ Gäst kl 21:34
Det är i motgång och då problem uppstår som ett företags centrala inställning till varför man finns på marknaden visar sig.
Antingen har man sedan länge insett att man omöjligen kan producera helt perfekta varor och tjänster - och därför välkomnar de kunder som finner på de fel som man själv missat, så att man snabbt kan undanröja dessa problem, både för kunden som pekade på problemet först samt i alla nästkommande hus man säljer.
Alternativt så ser man kunder som rapporterar problem som problematiska kunder och slåss i tingsrätten i stället.
För egen del vet jag vilket slags företag- av dessa två typer - som jag helst gör affärer med.
Det vore utmärkt om lagstiftningen kunde ändras så att varje nybyggt hus fick med sig en tvingande totalgaranti om 10 år, detta skulle vara ett utmärkt incitament till att göra rätt redan från början.

/per
 
G
En väldigt unik ställning som får oss att tro att det måste vara självaste Donald som skriver! :)
Oavsett så tror jag inte du har hängt med de senaste decenniet, kunder accepterar inte längre detta grisaktiga beteende som byggbranschen i allmänhet och småhusbyggare i synnerhet har hållit på med i alla tider. Bygga fort men fel och sen skylla på någon annan, det är slut med det nu. Det är fler och fler kunder som inte accepterar detta och till slut kommer politiker att vakna och sätta stopp för detta griseri, förhoppningsvis med hårdare lagstiftning och hårdare straff.
Det är, glädjande, fler och fler även inom byggbranschen som har insett detta och så smått börjar vakna och försöker göra det till en bättre bransch. Dom har det lite tufft för fortfarande finns det allt för många som "gäst 21:34" som lever kvar i en svunnen tid.
Om jag inte minns helt fel så var det en VD för Borohus som var lika hyllad och en lokal hjälte som Donald när han bedrev verksamhet för ett antal år sedan. Han är inte så hyllad idag! :)
Att Älvsbyhus är framgångsrika beror enbart för att de säljer billiga produkter och tyvärr finns det allt för många kunder som är naiva och köper dessa skithus.
Vad "gäst 21:34 inte tycks ha förstått är att det är ganska många fler missnöjda Älvsbyhuskunder än de som kom till tals i programmet.
Sen finns det kategorin kunder som "inte hade ett enda fel på slutbesiktingen", ja vad ska man säga om dem? Dom har blivit grundlurade men de förstår det inte! Tillhör "gäst 21:34" denna kategori? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.