G
..har kollat det där med "prick-betal.anmärkning". Enligt KO så får man inte det om man bestrider fakturan. Man får inte det även om ärendet går vidare till inkasso. Fortsätt bestrida fakturan! (inkasso bolaget ägs utav samma ägare som bostadsnet) Du kommer ej heller få det om du så hamnar i en domstol. Skulle man vara skyldig så betalar man fakuran och ser glad ut. Men dit kommer u inte! Ägare vill nog inte vara med i rätten då han är en stor börs-svindlare i Estland som redan har massor av anmärkningar på sig!!!
 
Har fått samma räkning via e-mail på min hotmail dessutom,jävla bluff företag. dom har värderat ett hus på fel adress inte där jag bor. sen har dom värderat huset till 1,6 milj när jag köpte huset för 240 tusen..jag har polisanmält dom och bestridit räkningen så jag hoppas att det stannar här.. är det någon som har hört av dom nå mer? tack
 
G
Jag har också fått påminnelse via mail. Om jag betalar inom 3 dagar så behöver jag bara betala X-antal kronor extra sedan skulle det läggas på ytterligare. Betalar jag inte så kommer de lämna ärendet till inkasso. Jaha... jag väntar då på detta mail - det ska bli spännande!! Tänker inte betala en jävla spänn!
 
Q
Jag tycker inte att ni ska vara så oroliga för det otäcka ordet INKASSO, om det under all förmodan skulle komma inkassokrav och sedermera blanda in kronofogden så kommer det inte längre än så. Kronofogden har skyldighet att ta kontakt med dom människor som blir anmälda där, då behövs det ju inget geni inom den myndighet att detta rör sig om rent jävla båg och ärendet kommer att skrivas av ! Så alla ni där ute som har blivit drabbade av dessa och även liknande "kupper" håll igen och ta det lugnt, det händer inget.
 
G
Sökte via Google "Bostadsvärdering gratis", fick upp ett tjogtal länkar, däribland den till Bostadsnet.info. Och ska man ha en otursdag så ska man: Det är klart att det råkade bli Bostadsnet.info som jag valde.

Sidan var bluddrig, var är gratisgrejen? Till slut tyckte jag att jag hade hittat det. Fick en värdering - efter 6 dagar! - som låg 30 % under vad vi sen sålde för. Värderingen såg väldigt simpel ut, där var det ingen som hade lagt manken till, det var tydligt. Och sajten var beströdd med dåligt formulerade mäklarfloskler. "Men vad kan man förvänta sig av en gratissajt" tänkte jag.

Sen hände ingenting och ingenting, men efter 2 månader kom ett mail med faktura, påminnelseavgift, förseningsavgift och hot om inkasso. För den så kallade värderingen?!!! Och utan bekräftelse av hur bostadsnet.info hade uppfattat saken, dvs utan bekräftelse på att faktura skulle komma. Enligt Konsumentverket finns ett krav att en säljare måste bekräfta och ge möjlighet för kunden att ångra sig.

Jag bestred via mail, men ett autosvar studsade tillbaka:
"Vi är mycket glada att du skriver till oss.
Vi är stolta över att vi nyligen har förbättrat vår kundtjänst och våra
svarstider. Vi har utformat en speciell kontaktformular för er att skriva
till oss, så att vi kan garantera att din epost kommer att vidarebefordras
till rätt person direkt.
Använd vår kontaktformulär: www.bostadsnet.info/kund.html
Vi ser fram emot ditt meddelande.
OBS!
Vi svarar endast e-postmeddelanden som skickas via vår hemsida
kontaktformulär.
Vänliga hälsningar
Kundtjänst, bostadsnet.info"

Jag kontaktade den föreslagna sajten för kundtjänst. Jovisst, en mycket nöjd vd eller vem det nu var flinade mig glatt rakt upp i ansiktet, hälsade mig varmt välkommen med en dropdown-list "Vad vill du göra" Alla alternativen handlade om att man ville bestrida eller var missnöjd med kvaliteten, eller inte ansåg att man hade beställt, Jag klickade "Bestrida" och fick ungefär följande svar:
"Självklart respekterar vi din rätt att bestrida fakturan, men tyvärr måste vi då stämma dig ..."

Det är bara ett par dar sedan, så jag vet inte om de kommer att höra av sig.

Är det nån som verkligen har blivit stämd?

/Bengt S
 
G
Jag är i samma sits! Har mailat dem flera gånger via hemsidan men de har bara skickat ett "autosvar". De har aldrig läst mina mail! Jag har satt kvitto på dem. I förra veckan fick ja samma mail som du - att använda den andra länken. Nu är jag så förebaskat trött på dem så jag tänket inte skicka några fler mail till den nya länken. Jag har inte fått några hot ännu. Jag har inte helle hört från något om inkasso.... kanske kommer... Men som sagt jag tänker inte betala - bara bestrida!!!!!
 
G
Hej!
Gjorde själv dumheten att beställa en värdering av "Varderabostad.net"
Verkar vara samma skurkar som Bostadsnet.
Skit samma tänkte jag och tänkte betala fakturan och bara glömma min dumhet sen.
Nähe!! då gick det inte att sätta in pengarna på uppgivet bankgironummer.
Ringer då till Nordea som var väldigt hjälpsamma då det var Nordea OY i Finland som stod i fakturastämpeln.
Kontot hade upphört ??
Ger mig fan på att det kommer en faktura med påminnelseavgifter
fast till ett annat kontnummer om några dagar.
Har även mejlat och sagt att jag kommer att bestrida dessa extra kostnader
På fakturen står det även att den har överlåtits till Factoring.

Så här står det på fakturan

www.varderabostad.net
Imatra Online OY
Liikuri 50-9, Tallinna EE13618 , Org. Nr EE11926858
Bank Nordea Finland PLC
 
J
Jag avbeställde tjänsten omedelbart när jag såg att det skulle kosta 499 kr.
Men ett brev kom efter några veckor ändå. Jag returnerade brevet omgående, utan att ha öppnat det. Nu mer än 1 år senare så kommer det ett indrivningskrav på 899 kr. 499 kr + avgift 170 kr + indrivnigskostnad 160 kr. summa 899 kr.
Jag ser här att inte betala
Ska inte heller utan anmäla till konsumentverket.
Jan
 
G
Samma sak hände mig!! Fösökte kolla på botadsnet hemsida men dessa finns inte mer.
1 år senare (idag) kommer det en faktura från ett indrivningsföretag. Jag tror det är samma företad som bostadsnet själva är ägare till.
829:- ska betalas inom 14 dagar. Givetvis tänker jag inte betala. Men undrar om man verkligen ska göra sig besväret att maila tillbaka igen? Man kan ju inte ringa och göra invädningar. Svaret via mail är ju bara ett kvitto... hur gör ni andra??
 
J
Jag mailade och det kom bara ett kvitto på att jag hade mailat. Inget mer. kanske man ska skicka tillbaks räkningen till avsändaren ?
Jan
 
G
Hej,
Är förbanad på detta företag som har lurat många och mig med deras värderingsbrev. Har skickat två mail som de har aldrig besvarat mig, o nu i veckan fick jag en indrivningskrav från Law Office Sjö&Hämäläinen Ltd på 829 kr, som jag ska inte betala, tänker polisanmäla de.
De försöker med allt för att få tjäna lätt pengar, men om vi är många som REAGERAR så kanske blir slut med dessa tjuvar.

Förbanad
 
G
Jag blev skitförebannand efter deras indrivningsbrev och började genast att jaga på detta företag.!!! Kollade lite kring websidan och den känns inte seriös + att den har ändrats fleragånger under det senaste året. Ringde sedan till Svenska Datainspektionen och frågade om detta företag. Företaget är inte registrerat hos dem och får därför INTE driva in några pengar åt andra företag!!! Betala inte!!!!! Han sa att de har fått massor av påringningar omkring detta företag. Det är många som har blivit lurade. Han bad mig bara att skicka ett mail till "inkassobolaget sjoham" och skriva att man bestrider fakturan + att de inte har rätt att driva inkasso - PUNKT SLUT!!!! Han sa att detta bara är blufföretag. Lycka till ni alla!!!
 
G
Har åxå råkat ut för bluffmakarna på hemnet,det är bara bluff betala inte några fakturor.Har just fått Indrivningskrav från Law OfficeSjö&Hämäläinen om jag inte betalar hotar dom med Kronofogden. BETALA INTE.
Gå till Polisen och och anmäl dom.Har kollat med Skatteveket Inget av blufföretagen finns registrerade hos skatteverket I sverige eller Estland.
 
G
Angående inlägget Law Office,skulle vara intressant och veta om dom finns i Göteborg,om någon bor i närheten kan ni väl kolla.
GÖTALAND BUISNESS PARK,7th FLOOR LILLA BOMMEN 6 41104 GÖTEBORG.
 
G
Har också drabbats av indrivningskrav från LAW OFFICE SJÖ& HÄMÄLÄINEN och kommer INTE att betala.
Jag har sparat orginalfakturan från bostadsnet.info och såg att den var lik den som bifogades från SJÖ& HÄMÄLÄINEN men inte identisk. Datumen var ändrade!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.