Idag hade vi sotaren här. Han gick in och kontrollerade att luckan var stängd. Sedan gick han upp på taket och gjorde något i skorstenen. På två minuter var det klart. Det brukar kosta ett par hundralappar.

Du kan läsa blogginlägget här: Tips till sotaren och lite roligt
 
Vem skulle inte nappa på erbjudandet "Har ni brandvarnare i barnens sovrum? Det kan vara en billig livförsäkring. Köp tre för priset av två - montering ingår i priset. Vidare kan ni köpa en repstege. Förvaras under sängen och skruvas fast i sängen. Tar därmed ingen större plats".

Jag vill nästan byta yrke. :)
 
Faktum är att killen som gjorde brandskyddsinspektionen hos mig även monterade ett läckagelarm för vasken kostnadsfritt. Genom att ha det larmet slipper jag dessutom självrisken på vattenskada i köket.

Inte riktigt samma men ändå ett bra sätt att utnyttja resa och den bokade tiden
 
F
Detta sker redan på många håll i kommunerna idag, dock oftast i flerbostadshus där fastighetsägaren är ansvarig och skyldig att se till att det finns fungerande brandvarnare installerade.
Sotarna i dessa fallen/kommunerna säljer ofta in brandvarnarna och monterar dom till fastighetsägaren (ej privatperson)

Sotning är ju även en form av brandskyddskontroll som räddningsverket(staten) lagstadgat och skulle då sotarna gå runt i småhus och sälja brandvarnare till privatpersoner hade det nog blivit lite galet.

Jämför t.ex. med att besiktningsmännen på bilbesiktningen skulle börja sälja säkerhetsdetaljer för fordon, bilbarnstolar, Mc -hjälmar etc..

-Fejaren
 
Se där! Då kan de ju bara bredda verksamheten lite och erbjuda brandvarnare till villaägare också.
 
G
Hej,
Jag vet inte vilken drömvärld din sotare lever i eller om du misstolkat honom totalt.
Däremot jobbar jag som sotare i Sjöbo och kan berätta för dig att det tar
ca 60 arbetsdagar att sota alla VEDPANNOR i kommunen utöver de 10 månader vi sotar induststripannor eller braskaminer,vedspisar.
Och snälla, sluta förringa arbetsinsatsen hos ett yrke du inte förstår, be istället sotaren nästa gång förklara alla arbetsmoment han utför från den stund han ringer på dörren tills han lämnar ditt hus, så slipper du måla upp myter om sotningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.