Dagens snackis. När man ser filmen undrar man om det är ett skämt eller inte. Eller ligger det något uns av sanning i det?
Centerpartiets pressektreterare Jonas Pettersson går till attack mot lata byggjobbare som bara fikar och röker cigaretter i en film på Youtube.
Jonas budskap är att den svenska byggbranschen är ineffektiv och borde utsättas för internationell konkurrens. Facket protesterar högljutt och partiet vill inte heller kännas vid filmen.

Du kan läsa blogginlägget här: Lata hantverkare smygfilmade
 
Så har han också bett om ursäkt.
 
Tycker det ska var en självklarhet med internationell konkurrens. I stort sett alla andra branscher får brottas med internationell konkurrens och varför skulle inte byggbranschen må bra av internationell konkurrens?
 
6
Äntligen någon som vågar säga något! Fega politiker som inte vågare ta tag i denna böld!
 
Snacka om att kasta sten i glashus...

Varför tar han inte sin kamera och går en sväng i korridorerna han själv jobbar i?

Det är fullt möjligt att han har rätt i sak. Själva filmen och dom fakta som presenteras är dock bara löjliga och bevisar ingenting.
 
Ja du Marlene, hur tänkte du här?
 
Det lär ju inte vara "Alliansen och Centerpartiets syn på den Svenska Arbetaren" utan snarare Jonas Perssons egen syn på det.........
 
1
Vi är nog ganska många som håller med i det mesta han säger i filmen. Tyvärr är det lite oproffsigt gjort. Men det är bra att någon vågar säga något om denna sveriges mest hatade bransch.
 
G
En mycket bra ide`med internationell konkurrans, vi har den delvis redan här och jag som plattsättare ser en hel del av det, det är en vinn-vinn situation eftersom det ger jobb åt utlänningar och sen ger det jobb åt mej eftersom jag måste göra om jobbet efter dom, ok det blir ju jäkligt dyrt för kunden men det är ju helt upp till dom att välja vilken hantverkare de anlitar, för är man så naiv att man tror att man ska få ett snyggt badrum i en trävilla som håller i minst tjugo år om man anlitar nån som inte kan språket, kommer från nåt land där man bara har murade hus och membran inte existerar då ska det kosta fläsk.
Så ett stort tack till alla utlänningar som ger mej jobb upp över öronen och med bra förtjänst dessutom :)))
 
han är fullt välkommen att upprätta en tidplan och hålla i ett bygge själv om han nu menar att det alltid är så lätt att se till att det hela tiden ska flyta på i en jämn ström, inga ord om varför det är väntetider. Bara raka påhopp om lathet osv,
 
Manberg: Hur jag tänkte? Att det här borde ni titta på och tycka till om.
 
Denna film var ju ingen film som visade några hantverkare. Den visade ju att det stod en lastbil och i den satt en chaufför och drack kaffe Sverige har lagar om hur mycket man får arbeta som chaufför sen mådte man ta rast så jag förstår inte hur han som filmade detta kan veta hur länge chauffören hade arbetat, dessutom fikade han kanske medan gravmaskinen lastade på massorna och hur skall det gå till att köra medan grävmaskinen lastar?
Vad det gäller grävmaskinen så måste han ju vänta tills bilen eller bilarna kommer tillbaka man kan ju inte ha så många bilar som står och väntar för då blir det väldigt dyrt om det skulle stå 2-3 bilar utan att få lasta. Bilderna på den som skottade snö finns det väl inte mycket att kommentera han började långt innan den där film gubben kom ur sängen så han har nog gjort sig förtjänt av att fika en kvart.
 
Gynteri
Usel film och usel ljudkvalitet. Medieträning anbefalles!
 
Marlene: Jo, det är tänkvärt, men välj för guds skull ett annat klipp, artikel eller vad som helst. Detta var lågvattennivå (både kvaliteten på klipp och vinklingen av innehållet) och inget som jag tycker är synonymt med byggahus i övrigt som jag anser hålla bra kvalitet.
 
Gynteri
Ja, innehållsmässigt då? Det är en bra sak att Jonas inte ägnar sig åt grävande journalistik i sitt ämbete. Detta taffliga försök inom orådet når ju inte ens upp till medelmåttig amatörnivå. Inte utan att man blir påmind om svunna tider och Tredje Rikets propagandakampanjer mot utvalda grupper i samhället.

Är samarbetet med SD inlett redan innan valet är avgjort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.