Visst är Sverige fantastiskt, men ibland tycker jag att staten idiotförklarar oss medborgare lite väl mycket. Dessutom verkar staten tro att vi har hur mycket pengar som helst.

Du kan läsa blogginlägget här: Tänk om Boverket!
 
S
Jag tycker i alla fall det är bra att man inför krav på räcke till trappor.
 
G
Det går inte att skapa anonyma inlägg (inlägg i namnet gäst) bloggarna. Synd tycker jag.
 
S
Jag tycker i alla fall att det är bra med krav på räcken i trappor.
 
OK, jag tycker också att det är bra med trappräcken. Fast det vore trevligt om det ändå var något man bestämmer själv, eftersom det ändå är man själv som betalar.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Kunde man inte istället kunna få skriva in en paragraf i bygglovet att vi har satt en för smal dörr och tar på oss kostnaden för en ev. breddning ifall det skulle behövas?
Men vad händer då vid en försäljning av huset? Ska detta betalningsansvar följa med till nästkommande ägare?
Nej - Jag tycker hellre att man ska ändra på reglerna. Om det går att komma in i växthuset med hjälp av rullstol från annat håll så borde det räcka - inte att man ska behöva komma åt från alla hörn och kanter.

Marlene Eskilsson skrev:
De ska tvinga oss att bland annat alltid ha klämskydd på ytterdörrar, ledstänger för trappor, krav på härdat glas, utöver nya energi- och fuktkrav.
Jag håller med om att det borde vara krav på ledstänger i nybyggda trappor. Kravet på härdat glas tycker jag mer hör hemma som ett krav från försäkringsbolagen för att försvåra inbrott. Krav på klämskydd på ytterdörrar är jag lite tveksam till. Vad händer om man vänjer barn (och vuxna) vid att det finns klämskydd? - ökar då inte risken för att de klämmer sig där det inte finns klämskydd?
 
Jag tycker faktiskt att det borde vara upp till var och en om man vill ha klämskydd, ledstång eller härdat glas. Visst kan det vara till nackdel vid en eventuell försäljning att huset inte är handikappanpassat men då får man väl ta den smällen då.
Hur handikappsanpassad är egentligen en 20-talsvilla med höga trösklar och smala trappor?
 
Det är ju lite typiskt.
allt ansvar skall "samhället" stå för - och därmed boxar man in individen i ett fyrkantigt byråkratiskt tänkande.
Och sen klagas det på att det finns för lite bostäder och att de som byggs är för dyra !??

Grunden till allt detta är ju att kommunen måste ta ansvar för handikappanpassning av bostäderna.
Sen finns det byråkrater som driver det till sin spets: Om ni tex har en annan dörr som är bred nog - så vaddå då - då borde väl alla andra dörrar få vara hur smala som helst ?!

I praktiken leder nog dock detta snarare till fler/mer svartbyggande - man ger upp och skiter i alla löjliga regler istället...om man inte kan hitta kryphål eller få dispens

/K
 
G
VG Marlene, förklara vilken tvingande regel som kommunen hävdade, när du skulle bygga om ditt befintliga hus. Var det möjligen regler för nya hus?
 
Hemmakatten
Jag tycker nog att det är bra med de flesta reglerna. Däremot håller jag med Per om dörren ut till växthuset. Ett växthus är inte ett bostadshus och har inga krav på handikappanpassning och då borde dörren ut till växthuset inte heller ha det. Dessutom kunde man ju ta sig ut ur huset via annan dörr och sedan till växthuset.

Klämskydd på ytterdörr låter lite väl mycket förmyndaraktigt.

Men jag undrar om krav på härdat glas möjligtvis gäller fönster som går ned till (eller nästan) golv. I offentlig miljö (tex daghem) finns sedan tidigare krav på härdat glas om det är fönsterpartier över en viss storlek samt om fönstren sitter lågt. Sådan krav har inte funnits för bostadshus. Nu har det blivit så vanligt med stora och lågt satta fönster att jag tror att kravet på härdat glas gäller just denna typ av fönster och inte "vanliga" fönster. Är det någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.