Igår invigdes Karin Adalberths Plusenergihus i Åkarp. Karin är doktorn i byggnadsfysik som bestämde sig för att bygga ett hus som producerar mer el än man förbrukar. Vad härligt att det finns människor som vågar och driver utvecklingen framåt.

Du kan läsa blogginlägget här: Plusenergi kostar flis
 
Jag får inte ihop det... familjen ska förbruka ca 5500kwh per år. Det är 458 kwh per månad! Det räcker ju inte ens till hushållselen... och all energi kan väl inte bli värme - eller missade jag den fysiklektionen?

...bara EN kompressor i återvinningen lär ju dra MINST 300-400kwh per månad.

Bor hon ihop med Joe Labero?
 
Joe Labero kan nog inte göra något åt naturlagarna.
5500kWh är vad man brukar räkna med som normal hushålls el huset är väl uppbyggt som ett passivhus och kräver inte mycket mer tillskott än värmen från hushålls elen .
Och i princip all hushållsel blir till värme men den behövs inte hela tiden i alla fall inte på sommaren.

Vilken återvinning är beroende av kompressorer? Iaf inte FTX aggregatet.

Det jag är skeptisk till är vattenmantlade pelletskaminen som ger för stor andel värmetillskott till rummet mot vad passivhuset behöver, det medför övertemperatur som antingen måste vädras bort eller ger ökade energiförluster pga högre innomhus temperatur.
Ca 30% av effekten från kaminen går till rummet och 70% till varmvatten och huset behöver inget tillskott altså måste man vädra bort 30%av energitillskottet, och det blir inge vidare verkningsgrad på pelletsen.
 
Vädra bort 30%? Det låter inte som nån vidare investering.Ungefär som att elda ved utan acktank.;)
 
Hushållsel för vårt hushåll är 2500kWh per år, så 5500kWh låter mycket. Bor i lägenhet, men har väl lika många hushållsmaskiner som en villa (tv, frys, tvättmaskin, dator, torktumlare, osv).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.