Holländska arkitektbyrån Ira Koers är nominerade till Dutch Design Awards för fritidshuset Merry-go-round. Ett fint fritidshus med annorlunda planlösning i form av öppna nischer istället för rum.
Man får en vacker utsikt via smala höga fönster som täcks för med luckor vid behov.
Fint hus som kräver sin placering.

Du kan läsa blogginlägget här: Annorlunda fritidshus med utsikt
 
Jättekul med utsikt, men jag kunde inte låta bli en liten räkneövning som visar att korridoren runt huset tar 45% av husets yta, och lägger man till korridoren till badrummet blir det 47%. Om korridoren är en meter bred innebär det att man ger bort 34 av 70 kvm ungefär... Inte vad jag hade prioriterat mitt i en björkskog i alla fall... :) Nytänkande javisst, men ett kappsäckshotell med tillhörande korridor skulle jag inte vilja ha på landet...
 
Jag tycker att det ser ut som att det finns skjutdörrar vid varje alkov så att korridoren blir en del av rummet när man stänger.
 
Jag förstår hur du menar, men fortfarande är det ju inte en möblerbar del, utan en korridor som måste få vara en sådan under största delen av tiden. Annars blir det lååångt mellan rummen :)

Jag är absolut inte emot skojiga och banbrytande idéer, men det här tycker jag var mest vansinne :) Jag hade velat se ett omvänt hus istället, en smal korridor in till en "kärna" som man nådde alla rum ifrån. Alla rum skulle då få massor med fönster och bli väldigt ljusa, dessutom skulle de få mycket väggar inåt att möblera mot...
 
Ingen dum idé hördu!

Själv är jag idiot på planlösningar, tror det har med min avsaknad av lokalsinne att göra ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.