Vi isolerade taket i vår tillbyggnad förra veckan, med traditionellt gul glasullsisolering. Stötte i samband med detta på vad som måste vara en modern myt. Frågan är hur spridd den är.
Först säger byggvaruhandlaren att "isoleringen är sådär gul för att man använder kopiss när man tillverkar den".
Sedan säger snickaren samma sak, utan att vi har nämnt vad byggvaruhandlaren sa. "Isolerigen är gul för att man häller i kopiss när man tillverkar den. Den luktar ju också".

Du kan läsa blogginlägget här: Modern myt om isolering
 
Härligt, intressant med dessa "sanningar" som blir som skrivna i sten...
 
Det intressanta är ju att man kanske skulle reagera på namnet Urea för den kemiska komponenten. Urea är nämligen urinämne. Med andra ord är myten om kopiss en halvsanning eftersom Urea återfinns i alla däggdjus urin. http://sv.wikipedia.org/wiki/Urea

Lite haltande research kanske? :)
 
E
Ha! självklart berättar inte isover sanningen för Dig. De blandar kopiss i isoleringen. Min syrras pojkvän har en kompis som har jobbat där. Du kan också kolla på
http://forum.conspiracycentral.net/.
Om isover berättade att dom hade kopiss i isoleringen skulle dom flesta sluta köpa den. Dessutom är bakelit svart, min mormor hade en sån telefon.
 
Det brukar alltid finnas en syrras pojkväns kompis som vet i myter.
 
Urea kallas även karbamid. Visst återfinns det i kopiss, men det är ju verkligen inte samma sak ändå. Karbamid kan ni hitta i flertalet tuggummisorter som inte alls luktar urin när de blir fuktiga, så lukten kommer nog någon annanstans ifrån - och färgen tror jag heller inte kommer därifrån.
Jag har aldrig hört talas om denna myt. Lustigt hur det kan bli.
 
Färgen säger de kommer från den variant av bakelit de använder, dvs ljust gul.
 
G
Jag har en idé, använd miljövänlig isolering istället, så slipper ni kopiss i huset. Det finns flera olika att välja på, bl.a. ull, återvunnen papper
 
Återvunnet glas är väl utmärkt ur miljösynpunkt, eller?
 
> Det intressanta är ju att man kanske skulle reagera på namnet Urea för den kemiska komponenten. Urea är nämligen urinämne. Med andra ord är myten om kopiss en halvsanning eftersom Urea återfinns i alla däggdjus urin.

Det finns även vatten i alla däggdjurs urin...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.