Idag läser jag i SvD att grön el växer långsamt. Med det menar man att vi är få som väljer att köpa miljömärkt el hos elbolagen och att bolagens kapacitet att sälja miljövänlig el är långt större.
Mathias Gustavsson vid Naturskyddsföreningen säger i samma artikel:

Du kan läsa blogginlägget här: Bot på hög elanvändning
 
Håller med om det där med tvätten, det har blivit så att man nästan skäms om man tar en tröja två gånger innan tvätt, även om det absolut inte är smutsig. Jag röstar på dina förslag i övrigt :)
 
Min förbrukning i Juli var 1547 kWh. Jag tog dit kommunens energirådgivare. Det var ett skämt. Han visste ingenting som inte jag visste och han kunde inte hjälpa med någonting. Jag hade förvänatat mig en snubbe med en mätare som kunde gå runt och mäta på prylarna...
 
Svensk el är i huvudsak från vattenkraft och kärnkraft, det vill säga ren energi. Det är bättre att lägga krutet på de smutsigare energiförbrukarna, främst då industrin. Hemmen är bara ett avrundningsfel i den totala ekvationen.
 
Låter mycket med 1547 kWh. Hade själv en högre förbrukning än normalt i maj... ca:700kwh, hittade ett fel! Infrysningsknappen hade stått på i ett par månader.. Det ger lite extra utgifter..Men vad har du som drar så mycket,det har vi knappt på en kall vintermånad, har ändock drygt 200 kvm tvåvåningshus!
"dalarna"
 
Bra spartips är väl bra även om elen är ren...
- Släcka lampor i rummen där ni inte är (sådan användning underlättas om man har glödlampor eller snabbtända LE lampor)
- Tvätta i 40 grader, glöm dock inte att då och då köra en 60graders tvätt - annars kan maskinen börja lukta illa...
/K
 
Det sunda förnuftet ska råda tycker jag! Man ska inte skylla på barnen ,när det är föräldrarna som har dåligt "miljösamvete".När man inte vistas i rummet så ska ellampan va släckt..
 
Typiskt svenskt fegsnack, någon annan skall lära barnen, ett ombud skall lära barnen det du själv inte klarar av råda över. En myndighet skall gratis tillhandahålla det du tycker att du behöver och installera elmätare gratis. Det skall installeras snålspolande kranar så du inte själv kan bestämma hur kraftig spolning du behöver göra och då tar det väl en hel dag att fylla badkaret. Bot för att använda för mycket EL är otroligt ogenomtänkt, vi lever ju på så olika sätt och använder alla typer av energi i olika omfattning förutom EL, härvidlag finns det inte bara ett enkelt typfall, utan hur många varianter som helst på EL-användning, både livsnödvändigt och önskvärt att tillgå. I alla andra sammanhang går vi mer och mer ifrån konformitet, så var och en får ransaka sitt eget "EL-samvete" och betala själv för sina "EL-synder". Frihet under ansvar eftersträvar vi hellre.
 
Steg 1 är att bygga husen så att de klarar sig utan avfuktare i källare och i kallvindar! De slukar energi.

En intressant konflikt uppstår när "energirådgivaren" ger rådet att tilläggsisolera vindsbjälklaget. När möglet sedan kommer som ett brev på posten så får husägaren investera i en avfuktare att ställa på vinden som slukar mer energi än tilläggsisoleringen sparat. Vem vinner på detta? Jo, lösullsföretaget!
 
Har själv försökt att spara en del och tror inte det är möjligt att komma mycket under 3500kWh per år i hushållsel..
 
@andreas: Jag bor i radhus på 100kvm med två barn och sambo - och vi ligger på ca 3500kwh/år i hushållsel - men jag har sparpotential om jag anstränger mig lite mer.

-Kör tex tvättmaskinen väldigt ofta (skulle kunna tvätta i tvättstugan mer sällan men större tvättar)
-Diskmaskinen blir full väldigt fort (skulle kunna tjata mer på familjen att skölja av och återanvända glas)
-Lampor står på ibland (trots att jag går runt och släcker dom !)
-TVn står på mest hela tiden (iof en Lcd men ändå)
-Standbyel har jag inte gjort någon rejäl översyn av (finns säkert en och annan förbrukare att stänga av lite oftare)

men visst i slutändan kanske det handlar om 100-400kwh/år - troligtvis blir strömförbrukningen lite mindre när barnen växer upp och tvättmaskinen in behöver gå för jämnan :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.