Vi spinner vidare på Legotemat från igår. Med byggelement som liknar legobitar håller holländaren Heinz Klompmaker håller på att bygga hus i Tingsryd, Småland.
Enligt SMP är konceptet miljövänligt, blocken består av återvunnen plast. In- och utsidorna är olika tjocka och hålls ihop av bryggor i hårdplast med luftspalt emellan. I luftspalten sätter man in armeringsjärn innan utrymmet fylls med betong.

Du kan läsa blogginlägget här: Ny holländsk byggmetod
 
Visst blir man lite skeptisk, men alltid eller oftast spännande med ny teknik. Skulle vara intressant och se ett färdigt hus byggt på detta sätt.
 
Jag ska hålla ögonen öppna och lovar att rapportera.
 
Det är klart att man inte behöver tänka på lång sikt när man bygger i Holland eftersom hela landet riskerar att bli översvämmat inom en överskådlig tid. ;o)
Lite nyfiken blir man ju på om de tänker ha stampat jordgolv inomhus eller.........
Skämt åsido, jag har sett snarlika konstruktioner här i sverige, dock grundlagt på traditionellt sätt med platta på mark. Rätt utförd är det förmodligen ett vettigt, prisvärt byggsätt, men det kräver fördjupade kunskaper i betonggjutning.
 
Man gör en vanlig välislerad platta på mark sedan bygger man upp med elementen (som finns i flera utföranden och olika bredder och längder) Har byggt både bostadshus och garage med tekniken. Det går snabbt att få upp stommen och gjutningen är inget problem med modern betong.
Med värme i plattan och 300 mm breda element får man ett välisolerat hus.
Vi slipade golvet i bottenvåningen med diamantslip efter att ha gjutet med Rollit motorsloda och fich ett färdigt snyggt och varmt golv direkt som dessutom är lättstädat. Behövde inte lägga in klinkers heller och sparade pengar och framtida fogproblem. Jag rekommenderar metoden.
 
Det gick lite för fort mitt inlägg så här skulle det vara!

Man gör en vanlig välisolerad platta på mark sedan bygger man upp med elementen (som finns i flera utföranden och olika bredder och längder) Har byggt både bostadshus och garage med tekniken. Det går snabbt att få upp stommen och gjutningen är inget problem med modern betong.
Med värme i plattan och 300 mm breda element får man ett välisolerat hus.
Vi slipade golvet i bottenvåningen med diamantslip efter att ha gjutet med Rollit och motorsloda och fick ett färdigt snyggt och varmt golv direkt som dessutom är lättstädat. Behövde inte lägga in klinkers heller och sparade pengar och framtida fogproblem. Jag rekommenderar metoden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.