Vi har fått en jättebra bolåneränta på 1,54 % tycker vi. Det finns en tråd i Byggahus forum där våra medlemmar rapporterar vilken rörlig ränta man ligger på just nu, där vi hade en bottennotering på ca 1,12 % för ett par veckor sedan.

Du kan läsa blogginlägget här: Låga räntor och massor av lån
 
Vad ska man egentligen räkna med för ränta i sina byggkalkyler?
Vi ska bygga för 3 miljoner och i dagsläget är det mycket gynnsamt. Vi bor till och med billigare i det nybygda huset än i en hyresrätt.
Vi räknar med att kunna klara av 10% ränta. Det blir då inte många kronor kvar att leva för men å andra sidan tror jag vi tar i så det brakar i brallorna.
 
Har du tänkt på att 10% av 3 miljoner blir över 200 tusen som är gränsen för avdragsgill ränta. 10% av 3 miljoner blir 300 tusen. Alltså blir kostnaden 200*0,7+100 = 240 eller 20 tusen i månaden.
 
Jag har för mig att man brukar säga att 5 % är en räntenivå man bör klara av i alla fall.
 
Hej Morgan

Mitt tips är att, som Marlene skriver, räkna med 5% ränta. Men hantera det så här: Öppna ett konto på någon lämplig internetbank och sätt där in skillande mellan 5%-ränta och din rörliga ränta. Bortse från skatteeffekt när du räknar ut din insättning. Om du är diciplinerad och börjar med detta idag, så kommer du att, när rörliga ränta passerar 5% om 2-3 år, ha en buffert ur vilken du då hämtar ut skillnaden mellan lånereäntan och de 5% du sätter av. Med största säkerhet kommer rörlig ränta att krypa upp mot kanske 6-7% inom 4-5 år, men det är inte troligt att den stannar på de nivåerna särskilt länge. På detta sätt behåller du rörligt, som är billigast över tiden, samtidigt som du får den bundna räntans förutsebarhet. Men metoden bygger på att man startar i lågränteläge och att man är äckligt diciplinerad....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.