I år fick Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) ta emot 70 anmälningar om fel i nybyggda småhus. År 2004 var antalet anmälningar 13.
Vad kan den här ökningen bero på? Chefsjuristen på Villaägarnas Riksförbund menar att det beror på att byggbolagen har börjat snåla och hittar på nya, inte beprövade metoder för att komma ner i pris.

Du kan läsa blogginlägget här: Orsaker till fler byggfel i småhus
 
Nog ökar antalet fel i samma utsträckning som ökat byggande.

Nu är väl ökningen av antalet fel större än ökningen av byggandet mellan 2004 och 2007 och det beror nog på högkonjunkturen det är svårt att få tag på arbetskraft.
Jag tycker det är fel att peka ut utlänsk arbetskraft, Även svenska arbetare som har svårt att ha sysselsättning i lågkonjunktur kommer i sysselsättning i högkonjunktur. Antalet entréprenörsföretag ökar och antalet småhustillverkare ökar och alla dessa har inte så lång erfarenhet.

Det som kommer nu när konjukturen sviktar är självsanering, de oseriösa går i graven och de seriösa överlever så antagligen kommer antalet anmälda fel minska om något år.

/Patrik
 
Jag har väldigt dålig erfarenhet av utländsk arbetskraft som vi har nyttjat och mycket bättre av den svenska, även om jag vet att det finns bra och dåliga entreprenörer hos båda. Språkförbistringen och den bristande erfarenheten av svenskt byggande finns bara hos väldigt få av de utländska hantverkarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.