Jag har inte gjort någon hemlighet av att jag inte gillar FTX-system, dvs mekanisk från- och tilluftsventilation med återvinning av värmen i frånluften.
Det är allra tydligast när man bor på hotell. Alla hotell har FTX-system. Ett obehag sprider sig i kroppen och som ett brev på posten ligger jag klarvaken hela natten.
Jag har många gånger ställt frågan när jag pratar med experter på innemiljö. Vad är det som gör att jag känner av ventilationen så tydligt och får de här obehagen? Till svar får jag att:

Du kan läsa blogginlägget här: Liten nytta med FTX
 
Kan inte påstå att jag håller med dig... att jämföra ventilationslösningarna på hotell med dito i villor är väll inte relevant?
Vad förespråkar du för ventilationssystem?
/Henrik
 
G
Vi kanske borde bygga dragiga hus med höga energiförbrukningar? Eller så kan man ju ställa in ventilationen och byta filter... I min värld inte så svårt val.
 
Får jag välja tar jag förstärkt självdrag, dvs med mekanisk fläkt i badrum och tvättstuga. Men jag vill poängtera att jag inte förespråkar något utan bara tycker och har åsikter för min egen del. Man får tycka vad man vill.
 
Att ha åsikter är bara bra! Dock förstår jag inte vad som skulle vara fel med FTX? Att kunna styra sin ventilation måste väll rimligen vara bättre än självdrag? Att man inte gör ett ekonomiskt klipp om man installerar FTX må väll vara hänt, däremot tycker jag att man gör ett klipp vad det gäller komfort, nog så viktigt.
 
Det är det som är mitt problem. Jag upplever ingen komfort utan tvärt om ett obehag ...
 
haha, ja då är ju valet lätt....
En nyfiken fråga bara, är det komforten på hotell eller i villor du refererar till?
 
Jag tycker inte att det är någon större skillnad?
 
Jag sover som en stock på hotell! Men det kanske är för de sköna sängarna eller kanske den bra ventilationen! Bor i ett hus med mekanisk frånluft och har defintivt inte den komfort jag önskar. Dålig luft i huset och man är ofta trött! Har inte detta problem på arbetet, hotell och i många andra miljöer. Undrar vad de har för ventilation? ;-) Jag önskar mig lite FTX och skall nog investera i det riktigt snart! Blir nog ett enormt lyft mot hur jag har det idag.
 
Obehag av FTX? Då är det kanske läge för en ny fyrbokstavig sjukdom i Sverige....
 
Undersökningen borde kanske döpas om till "hur dåligt man sköter ventilationsanläggningar i Sverige". Få saker är så bortglömda som dessa. Byter man aldrig filter eller rengör fläktar så blir det ju så här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.