Missförstå mig inte. Naturligtvis är det bra med så effektiv isolering som möjligt, men visst är det trist när väggarna måste bli så tjocka?

Du kan läsa blogginlägget här: Tunnare isolering välkomnas
 
Det där har vi diskuterat flitigt i någon tråd på byggahus, vi hittade inga belägg för att det skulle fungera öht och det finns inte några oberoende tester av produkten heller.
Är det för bra för att vara sant...
 
Jag har ett liknande problem. Att maximera ytan och minimera isoleringen. Det känns som att forumet har utrett Thermo Reflekt ganska grundligt utan att hitta bevis för att det funkar.

Jag ska istället testa Stiferite, en isolering gjord av polyuretan. Lambda-värdet λ=0,024 W/mK till skillnad från standardisoleringar som har Lambda-värdet λ=0,037 W/mK. Enligt leverantören så ska 16cm Stiferite motsvara 30cm vanlig isolering. Jag har dock inte hittat någon med erfarenhet om hur Stiferite funkar i verkligheten. Stiferite är ungefär 3ggr så dyr som normal isolering, men i mitt fall där varje sparad kvadratmeter är värd 26.000kr, så kan det vara värt priset.

Isoleringen görs i Italien. Den nordiska levertören finns i Finland: http://www.nwe.fi/index.php

Det skulle vara intressant om Byggahus kunde hitta information om hur Stiferite funkar leta fram lite referenser och skriva en artikel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.