I England finns det en hel del underjordiska hus. Man ser bara entrén sticka upp, den största delen av huset finns under markytan.


Du kan läsa blogginlägget här: Hus under jorden
 
Ja, i Stockholm, t.ex i Gamla Stan finns nästan sådana lägenheter också, men väldigt små fönster och i källaren. Efter att ha bott på första våningen med fönster mot en smal gata, så att man nätt kan se himlen inifrån, säger i alla fall jag helt säkert nej tack till sådant boende.
 
svårt o se att det skulle vara energi effektivt...
i södra sverige skulle jag bara gissa att medel temperaturen på ett år är ca 10g. och det är då ca 6 grader närmre rumstemperaturen (19g) än vad temperaturen är nere i marken(4g) det borde således vara mer energieffektivt att bo ovan mark.
lägre bygg o underhållskostnader?? ja, kanske men ökade kostnader för att gå i ljusterapi? å alla vet väl hur mögel och fuktskadade källare brukar vara?

//men vad vet jag, jag är ju från skeppshult
 
G
När man bygger hus under marken minskas energiförbrukningen, tack vare markens isolering. Den minsakr behovet av uppvärmning och nedkylning av huset...Jag tycker att det är intressant, och jag ser det som ett bra sätt att bygga energisnåla hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.