låt även rörmokkaren montera avstängningskranar bredvid karet för varm och kallvattnet. jag satte det till vårat kar och det behövs för att det inte ska stå och småläcka!
förmodligen är det väl inte den högsta kvaliten på kina-karen, nu vet jag inte vars hafas kar görs... men med tanke på kvaliten på deras duschblandare (efter 2 byten av helt nya blandare satte jag in en fm mattson istället)
 
elmont skrev:
Linnex.
Det är väl inte tillåtet att blanda lös kabel i väggar med inst. med rör/slang o tråd.
Jag vågar egentligen inte svara på vad som är tillåtet. Jag vet bara att nu isamband med att jag rivit ett antal innerväggar vid ombyggnad och måste flytta brytare till andra väggar frågade jag min eletriker om jag måste öppna de andra väggarn och fästa VPrör eller om vi kan fixa det genom att bara borra från vinden och skjuta ner rör till renoveringsdosor. Jag fick då svaret att vi istället drar ner kabel (minns inte vilken sort) så finns det ingen risk att vi drar loss rören och att jag då inte behöver öppna väggarna.
 
Elektriker var på besök idag, han trodde att man kan ta elen från belysning. skall tydligen kunna gå att ha 230 * 10 = 2300W och belysning o Elvärme drar troligtvis inte detta. Badeet drar 900....Kan ni se några bekymmer med att ligga "nära" gränsen?

Vi har automatsäkringar.

Ett annat alternativ är att ta elen från närliggande sovrum, som inte är samma grupp som bad och har enbart belysning och radio o sånt.......

Väggar skall ändå rivas.

/Åsa
 
Åsa76 skrev:
Kan ni se några bekymmer med att ligga "nära" gränsen? Vi har automatsäkringar.
Bekymmer med att "ligga nära gränsen" brukar visa sig när du startar dammsugaren, eller något annat med höga startströmmar, och den matas från samma säkring.
Ett annat "bekymmer", om man kan kalla det så, är att ju högre strömmar du har i en kabel desto större elektromagnetiska fält får du runt den.
 
Sawsaw skrev:
Ett annat "bekymmer", om man kan kalla det så, är att ju högre strömmar du har i en kabel desto större elektromagnetiska fält får du runt den.
Nu blev jag nyfiken och kör en liten trådkapning. Med fysiken kommer ju givetvis det faktum att fältstyrkan ökar med strömmen i ledaren. Men kan du beskriva någon situation när detta spelar någon som helst roll i ett hem med 10A-säkringar? Spelar det någon roll i andra sammanhang såsom industriinstallationer?
 
Lägg märke till att jag skrev "om man kan kalla det så", bekymmer alltså, men elöverkänsliga skulle ha problem med det. Men detta har ingenting med säkringsstorleken att göra.
 
Mätningar visar att så länge du har återledaren (läs neutral-ledaren) i samma kabel/rör så är magnetfältet minimalt då det tar ut varandra, ligger väldigt långt under rekomenderade max-värden.
För att minska det ytterligare kan man dock tvinna fk:n om man drar i rör.
 
isåfall får man undvika att bada och dammsuga samtidigt;)
 
He,he....ja det kan man ju leva med kanske.......det är ju itne så att huset brinner ned i alla fall.
 
Det är det vi har säkringarna till.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.