Jag är en sån där känslig person som blir alldeles röd på kinden när jag pratar i mobiltelefon och tycker att jag känner vibrationer i hela huvudet. Inbillning eller ej, men obehagligt är det.
Härom kvällen tittade jag på inredningsprogrammet Design Simon & Tomas (mina favoriter) och i jakten på att bli av med fula kablar valde de att göra allt trådlöst som bara gick, högtalare, övervakningskameror och allt vad det var.

Du kan läsa blogginlägget här: Fula kablar eller strålning?
 
Det är en utredning på gång att publiceras av flera länders forskare betr. riskerna med strålning från bl.a. mobiltelefoner. Var på radion häromdagen. Tyvärr kan inte forskargruppen komma överens om HUR skadligt eller inte dessa strålningar är så publiceringen dröjer.
Beträffande Din ombyggnad med dolda kablar: Det räcker inte med att bara bygga in kablarna om man är känslig - kablarna skall vara s.k. skärmade. Huvudkablar t.ex. EKLK (och inte EKK heller även där det är synligt ovanför diskbänk t.ex.) Ett tips.
 
Aha, tack!
 
Jag vill fylla på med att dels finns särskilda uttag/ strömbrytare m.m. för elöverkänsliga. Jag har även för mig att det finns en förening. De har säkert massor råd hur man bygger så fritt från strålning och magnetfält som möjligt. Det är snarare magnetfälten som kan vara bekymren i bostäder och på arbetsplatsen.
T.ex. ha alltid en datorutrustning med sina tillbehör, skrivare modem etc. på en särskild fördelardosa i ett enda vägguttag. Annars finns risklen om s.k. fasvändning som skapar magnetfält runt utrustningen. Jag har varit med om detta själv tills vi mätte och kopplade om.
 
Vi i Villa 6/99 hade en artikel "Hur får man bort oönskade magnetfält" med bl.a. prof Christer Harrysson. Sök med hela artikelnamnet på Leta.se så får Du upp artikeln.
 
Jag blev själv lite nyfiken på detta med elöverkänslighet och magnetfält och löetade på nätet. Dels finns www.eloverkanslig.se och dels www.rtk.se. Där hittar Du ALLT och länkar till resten.
 
Lite mer tips:
1. Skärmade kablar
2. Tvinnade RK-kablar i skärmade rör och kanaler
3. ELJO har s.k. elsanerade uttag och brytare (katalog 2006 sist utgivna)
4. På Ahlsells hemsida kan man söka på elsanerat för rör, kanaler etc..
Källa: Ahlsell El (mina proffskontakter)
 
Vilka bra tips jag har fått nu, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.