Så här års får man som vanligt heta tips från ekonomisajterna att man kan tjäna pengar på att byta bostad. Du bestämmer t ex med en italiensk familj att ni ska byta hus under semestern. Det låter ju bra, men hur bra idé är det egentligen? Varför gör inte fler ett bostadsbyte under semestern? Varför finns det ingen vi känner som faktiskt har gjort det?

Du kan läsa blogginlägget här: Hur kul är det att byta bostad?
 
Hmm, Jag skulle vilja prova på. :)
 
A
är just nu i Danmark där jag och min familj har bytt hus med en dansk familj. Husbyte är inget för alla har jag förstått men jag vill ändå "propagera" lite för detta fantastiska semestersätt. Den allra största fördelen är givetvis ekonomin, man betalar faktiskt inget för boendet. Tack vare att man dessutom har tillgång till ett fullt utrustat kök kan man även hålla matkostnaderna nere, det blir inte dyrare än en vanlig semestervecka hemmavid. En annan stor fördel är alla andra bekvämligheter, TV, DVD, diskmaskin, tvättmaskin, egen trädgård, grill m.m, vem kan skryta med det på stugsemestern?
Vi kan åka på utlandssemester varje år, hur många 3-barnsfamiljer klarar det ekonomiskt?
Det finns ytterligare fördelar förutom det ekonomiska:
* Man får se hur en "helt vanlig familj" i ett annat land lever, kommer bort från turistställena.
* Man har husvakt där hemma, någon som sköter om blommorna, kollar posten och ser till att huset är "bevakat" när man själv är bortrest
* Man får lite tips och idéer hur man själv skulle kunna göra hemma när det gäller heminredning och andra praktiska saker

Det gäller bara att komma ifrån den där "kontrollkänslan" och när man väl är i den andra familjens hus har man helt glömt bort att de ska bo i ens eget hus, det är som att semestra i vilken hyrd stuga som helst...

Hoppas du vågar prova!


Dessutom tycker jag om den här "solidaritetstanken", jag bryr mig om ditt hem så bryr du dej om mitt!

Jag hoppas att du vågar prova, om inte så ha en tr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.