Missförstå mig inte, jag känner många bra hantverkare och har en del goda erfarenheter av hantverkare också.
Men på "Fredag hela veckan" hade de en jätterolig sketch, Hantverkarhögskolan. Såg du den? Martin Timell avslutar något i stil med att de hade tagit upp alla fördomar om hantverkare i sketchen. Det där var inte fördomar. Jag har sett i stort sett alla de beteenden de skämtade om hos hantverkare. Det var inga skämt. En del hantverkare beter sig sådär.


Du kan läsa blogginlägget här: Hantverkarskämt på hög nivå
 
G
Brist på ansvar finns även hos andra yrkesgrupper. Skillnaden är att hantverkaren jobbar så ofta mot privat person- då blir det mycket iriterande och tydligt.


Gruppen behöver dock generellt bättra på tonen och finkänsligheten men arbetets natur tror jag slår igenom ochså. Djupt mänskligt, skulle en finnlirare göra grovjobbet skulle det ta oerhört lång tid = stora kostnader.

Allt för ofta möts gruppen med din jargong, med ett visst mått av överlägsenhet.

Härom dagen ondgjorde sig en bekant till mig sig över "hantverkarna hos sig". Tonen var defintivt överlägsen.
Han reagerade på att en hantverkare hade sagt till den andre "skräpet det kan Fredrik ta hand om"

Jag tror faktiskt att hantverkarna såg städning som en onödig kostnad som de ville bespra min vän.
Min vän tolkade det som hantverkarna inte ville göra "skit jobbet" _oj va dum dryggt!
Korkat att inte vija inse att ett riktigt städningsarbete sparar oerhört med pengar, tid, och overhuvud taget håller moralen uppe på bygget. Är det inte byggstädat så är det faktiskt betydligt svårare att få ett perfekt slutresultat.
Värst är de kunder som inte vill se detta som arbete som tar tid + eventuellt kontainer kostnader.
 
Du har rätt. Det finns dåliga beställare också. Man skulle kunna göra en lika rolig sketch om det, det är jag säker på. Fast nu har ju beställarna en överväldigande majoritet, förmodligen är det därför som skämten om hantverkare är mer tacksamma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.