För en tid sedan skrev vi om de små vindkraftverken som småhusägare får sätta upp utan bygglov. En medlem i Byggahus forum tipsade om att Hannevinds vindkraftverk saknar CE-märkning och håller på att utredas av Elsäkerhetsverket. Blev nyfiken och kunde inte låta bli att slå Elsäkerhetsverket en signal.

Du kan läsa blogginlägget här: Små vindkraftverk under utredning
 
G
Har själv gjort något liknande.skrivit illa om tillverkare av kassetter/braskaminer)därför att jag själv har tillverkat till släkt o vänner med sotarens godkännande egen designade kaminer i plåt som har bättre värmeeffekt o billigare i inköp o framför allt längre livslängd än fabriksproducerade kaminer,men nu kommer vi till poängen,ska du sälja till alla andra än vänner o bekanta måste du deklarera din produkt ur miljö,bruks,konsumentssynpunkt m,m o det krävs en massa märkningar såsom P-märkning o CE-märkning som är en EU-standard vad jag förstått,så jag som liten egenföretagare inte har en chans att konkurrera med även om jag har en produkt som ser till varje enskild kunds önskan om att få en produkt som är designad enbart för deras hus,med bättre hållbarhet,bättre förbränning o ett pris som ligger förhållandesätt under giganternas priser.Mvh Josef Andersson/Smèden o Byggarn
 
G
Mitt livs sämsta affär var när jag köpte ett vindkraftverk av Hannevind.
Vindkraftverket är ett 2,2 kW, det minsta i serien.
Har haft det ett år nu och det har inte leverarat en enda kWh.
Om man lyckas få den här höfläkten att fasa in vid ett turbinvarvtal vid 350 rpm så får det blåsa storm, det har det visserligen gjort vid ett tillfälle, stormen Per i Januari. Även om det blåser storm så kan inte verket ligga kvar på så här högt varvtal så länge att det ger ut någon nämnvärd energi, det är för instabilt och börjar självsvänga ur vinden och då sjunker varvtalet också.
Om det finns någon Hannevindkund där ute som har ett 2,2 kW verk som leverar ström tala om detta för det vill jag se med egna ögon. Av Hannevind själv får man minsann ingen hjälp. Sen han fick betalt så är all support som bortblåst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.