Som avslutning på förra veckans ventilationstema vill jag berätta om mina erfarenheter av ventilation. Jag gillar självdrag. Jag bryr mig inte om att självdraget gör att huset ventileras som sämst sommartid när det behövs som bäst, för mina erfarenheter av FTX-ventilation är att den ofta är misskött och dåligt installerad. Hotell i storstäderna har FTX-ventilation och ofta är det något fel på den. Antingen brummar det eller så blåser det.

Du kan läsa blogginlägget här: Jag trivs bäst i självdrag
 
G
Det glädjer mig att det är fler som har börjat reagera på denna "ljudsmogg", att aldrig kunna få det tyst runt sig.

För mig var det självklart att huset skulle ha självdrag, i synnerhet eftersom jag jobbar i databranchen och dras med fläktljuden dagarna igenom
 
G
Visst låter det sunt med självdrag, det funkade ju förr osv. Problemet är att vi inte lever förr ( i ett otätt stockhus med ständigt varm murstock). Självdrag ger inte tillräcklig luftomsättning i ett modernt hus. Ett rätt installerat småhusaggregat kan du få ner till en ljudnivå som inte är störande (jag vet att allal upplever ljud olika). Och underhållet, tja jag byter filter ca varannan månad (tar ca 2 min) och dammsuger ur aggregatet 1 ggr/år. Ja, ett modernt hus är beroende av maskiner, både för uppvärmning, ventilation och det dagliga hushållsarbetet.
 
Vad händer om man inte får tillräcklig luftomsättning, undrar jag då? Det jag vet är att när vi bodde i en nybyggd lägenhet, med FTX-ventilation blev jag inledningsvis förkyld av "blåsten" och var ständigt torr i mun och hud. Obehagligt, tycker jag, även om luften var ny och fräsch.
 
G
För liten luftomsättning? Tja fuktig, dålig luft. Ofta när man kommer hem till folk upplever jag det som "instängt", lite fuktig dålig luft helt enkelt.

Med ett ftx får man också en balanserad ventilation, dvs att huset har ett litet undertryck. Varför då? Med ett övertryck under den kalla årstiden riskerar man att trycka ut varm, fuktig inneluft i väggar, tak om ångspärren inte är helt tät. Risk för fuktskador i konstruktionen.

Om du upplevde ventilationen som blåst så måste tilluftsventilerna varit felplacerade eller så ventilerade ni alltför kraftigt.
 
Det verkar finnas många saker som kan installeras fel och underhållas fel i ett så komplicerat ventilationssystem. Jag skulle vilja se undersökningar på hur de olika typerna av ventilation påverkar hälsan och huset samt hur många procent av alla FTX-system som är rätt insallerade och underhålls rätt. När jag favoriserar självdrag är det bara baserat på magkänsla. Men jag tycker att valet av ventilationssystem ska diskuteras och ifrågasättas. Har man verkligen tänkt efter nu när man ska trycka in FTX-system i alla hus?
 
G
Klart att ventilationssystem ska diskuteras. Finns många fall med mekanisk ventilation som orsakar buller, är feldimensionerade, brist på underhåll etc. Men i grund och botten är inte ett ftx ett komplicerat system.

Är själv nöjd med vårt ftx. Kan styra ventilationen efter behov och slipper problem med kallras från väggventiler vintertid.

Självdrag? Har du inte ens frånluftsfläkt i badrummet och tvättstugan?
 
G
Jodå, det har vi. Slarvigt av mig, det är F-ventilation vi har. Men i huset där jag bodde under min uppväxt och i sommarstugan är det rent självdrag.
 
G
Nej.

Här finns det enbart en fläkt och det är den i köksfläkten och fler blir det inte.

Har varit och lyssnat på otaliga så kallat tysta lösningar. Hittills är min erfarenhet att de inte existerar, men visst jag har bra till mycket bra hörsel och jag är känslig för just fläktljud.

Att säga att självdrag inte ger tillräcklig luftomsättning är att generalisera rätt kraftigt. Det beror ju dels på vilken grundtyp su har och om du släpper in luft någonstans
 
G
Ska väl tillägga att jag hmm har en vedspis också. Dock är den till för matlagning och inte värme primärt men den är trevlig att ha vid strömavbrott
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.