Logad Logad skrev:
Det går bra att dra plus och minus i samma rör om det är solarkabel.
:thinking:
 
S sblixten skrev:
Är det för att inte magnetfält som bildas av blixten ska tas upp?
Eller har jag blivit förd bakom ljuset.....typ en blind leder en döv?
Det är främst dragningarna på taket och mellan panelerna det kommer in med att se upp för onödigt stora slingor och stor yta på dem. Det är negativt både för ev störningar som den "antennverkan" kan ge ifrån sig och åska kan som sagt där och likt i klipprobotarnas guider inducera överspänningar.

På vägen ner i rören är det som Arnodt skrev bra och vettigt att hålla dem lite isär. Inte så mycket bara som brukar nämnas upp mot 1 dm. Och detta då bara av mekaniska skäl för att undvika att skador enkelt kan ge besvärliga ljusbågar och stor brandrisk. Givetvis är det inte mått osv mellan som ger bäst verkan där, bättre att ha ögonen med sig och huvudet påskruvat när man väljer kabelvägarna.
 
GK100 GK100 skrev:
Det är främst dragningarna på taket och mellan panelerna det kommer in med att se upp för onödigt stora slingor och stor yta på dem. Det är negativt både för ev störningar som den "antennverkan" kan ge ifrån sig och åska kan som sagt där och likt i klipprobotarnas guider inducera överspänningar.

På vägen ner i rören är det som Arnodt skrev bra och vettigt att hålla dem lite isär. Inte så mycket bara som brukar nämnas upp mot 1 dm. Och detta då bara av mekaniska skäl för att undvika att skador enkelt kan ge besvärliga ljusbågar och stor brandrisk. Givetvis är det inte mått osv mellan som ger bäst verkan där, bättre att ha ögonen med sig och huvudet påskruvat när man väljer kabelvägarna.
Det jag funderar över är om det spelar någon praktisk roll med 5cm, 10cm eller några mm mellan och vilket som är bäst med tanke på spänning och ström som föreligger.
Jag tänker mig att det kan bli en ljusbåge även med 5 eller 10cm och att en sådan ljusbåge kan orsaka mer skada. Jag har dock inte riktigt koll utan gissar.
 
Skulle man för en sträng förlägga både plus- och minussolarkabel i samma plaströr på säg diam 20 mm, och råttan biter igenom, så kan det räcka för att ljusbåge uppstår och sedan brand. Förlägger man plussolarkabel i ett plaströr och minus i ett annat plaströr och har säg 5 cm, då ska det vara en stor råtta med bra stor käft som kan bita igenom båda solarkablarna samtidigt och orsaka ljusbåge. Har man 10 cm mellan plus- och minussolarkabel då har man garderat sig ytterligare.

Hos en bekant lade vi de två plussolarkablarna i ett plaströr diam 25 mm och de båda minussolarkablarna i ett annat plaströr diam 25 mm. Plaströren placerades med ca 5 cm mellanrum. Alltså solarkablar för två separata strängar. Det kan väl inte gärna uppstå ljusbåge mellan minus och minus från två helt separata strängar, och ej heller mellan de båda plus? I växelriktaren, en Fronius Symo, är faktiskt de båda minus ihopkopplade redan inne i växelriktarens kopplingsplint.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.