Hej,

Jag ska bygga ett attefallshus och har köpt färdig stomme (isolering o allt annat köper jag själv). Jag har grävt fram markavloppsröret till kommande huset och funderar nu hus jag ska dra rören till badrum o kök. Golvreglarna är 220 mm höga. Under golvreglarna kommer trossbotten och över kommer undergolvet. Drar jag inomhusavloppet genom golvbjälkarna då? Dum fråga kanske men jag måste ju försvaga golvbjälkarna om jag borrar hål i dem.
 
  • Gilla
astolf
  • Laddar…
Så brukar det göras. Man får försöka förstärka upp dem sen. Värst blir ju till wc eftersom det ska dras i 110mm.
 
D docboy skrev:
Så brukar det göras. Man får försöka förstärka upp dem sen. Värst blir ju till wc eftersom det ska dras i 110mm.
Okej tack. Jag hade ju kunnat dra ett 110 rör i marken och upp till just toaletten väl? Nu ska jag visserligen ha mullltoa men jag vill förberda för vanlig toa om man vill ha det senare.
 
Bästa är väl att om det finns plats då jag förmodar att stugan står på plintar att dra i mark fram till dit du ska ha avloppen å dra röret rakt upp genom golvbjälklaget . Då slipper man ju kapa i golvreglarna.
 
Beror ju lite hur långt det ligger fritt i uteluft på vintern. Är alltid fukt i ett avlopp som kanske fryser ihop på vintern om det inte används regelbundet.
Går ju även att dra ner allt under men då måste det isoleras med en värmekabel för att det inte ska frysa.
Värmekabel 10w/m. Kan bli en dyr lösning på lång sikt.
 
U
D docboy skrev:
Beror ju lite hur långt det ligger fritt i uteluft på vintern. Är alltid fukt i ett avlopp som kanske fryser ihop på vintern om det inte används regelbundet.
Går ju även att dra ner allt under men då måste det isoleras med en värmekabel för att det inte ska frysa.
Värmekabel 10w/m. Kan bli en dyr lösning på lång sikt.
isolera avlopp? Vad har du fått det ifrån?

enda gången avlopp riskerar att frysa är om du har en läckande kran eller toa som alltid tillför ett lågt flöde.
Sen kan man vara smart när man gör layouten i så små byggnader att ha allt avlopp längs samma vägg för att kunna dra det i samma fack i bjälklaget.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Hör att du inte bor i norrland!
 
Jag bor i Norrland... Där vi bodde tidigare, utanför Sundsvall, gick avloppsrören en halvmeter ner i marken under en plogad väg där tjälen gick djupt. Vad jag vet har det inte frusit en enda gång sen man grävde ner rören 1968.

Men då har vi avluftning i huset så det är ett konstant flöde av varmare luft upp genom rören. Men det borde inte vara så svårt att dra upp ett rör genom taket på attefallshuset så man slipper hålla på med värme och andra lösningar som kostar pengar?
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Det är inte det vi pratar om. Avlopp ovan mark pratar vi om. Mellan golvbjälklag och mark.
Googla frusna avloppsrör och så återkommer du om du inte får någon träff. Hej lämnar nu denna tråd...orkar inte!
 
  • Wow
kulle
  • Laddar…
U
D docboy skrev:
Det är inte det vi pratar om. Avlopp ovan mark pratar vi om. Mellan golvbjälklag och mark.
Googla frusna avloppsrör och så återkommer du om du inte får någon träff. Hej lämnar nu denna tråd...orkar inte!
Stockholm bor vi i, och har ca 10 meter oisolerade avloppsrör under vår attefallare, som står 2 meter upp på stolpar. Huset har egen avluftning och allt är draget av rörmokare.
Det fryser inte även om vi har -15 grader i två veckor och konstant negativt i över en månad. Däremot frös det i syrrans torpagrund när de hade en toalett som hela tiden läckte lite vatten.

Dessutom bor TS i Skåne?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.