Hej! Kan någon ge mig tips på billig, prisvärd men ändå hyfsat kvalitativ pump till en borrad brunn?

Jag har en borrad brunn som är 31 meter djup. Det är 3½ meter ned till vattenytan. Jag har aldrig använt brunnen trots att jag har bott i huset i över 20 år. Jag minns att säljaren av huset sa att det fanns gott om vatten i den brunnen.

Under alla åren har jag använt det kommunala vattnet för att vattna på tomten och att tvätta bil med mera, men inser ju att det är korkat att inte använda "gratis-vattnet" för det ändamålet.

Har en slang som ligger på vinden som tidigare har använts till brunnen.
Slangen är 18 meter så jag hade väl tänkt att jag skulle använda mig av den slangen.
Vattnet ska nog enbart användas till vattenslang, inga vattenspridare och inget dricksvatten.
Jag har inget 3-fas uttag så det måste vara 1 fas pump.

Jag förstår ju att pris och kvalité oftast går hand i hand.
Men samtidigt så vill jag ju inte lägga några enorma pengar för en pump då man kan köpa många kubikmeter kommunalt vatten för den summan som en märkespump kostar.

Sitter och letar runt på nätet och det finns ju blandade recensioner på billiga pumpar.
Vissa skriver att den höll i ett år medans andra skriver att den funkat klockrent i många år.
Vissa billiga pumpar verkar inte vara avsedda för att sänkas ner mer än max 10-15 meter.

Hittade bland annat denna pump för 3000 kronor.
https://www.bauhaus.se/drankbar-tryckpump-karcher-bp-6-deep-well

3000 kronor är väl ungefär maxgränsen för vad jag vill lägga. Det får gärna vara ännu mindre.

Finns det något som är hyfsat kvalitativt för dom pengarna?

Tack på förhand å ha en solig dag!
 
Den stora frågan är ju hur bra tillrinningen är. Om den är lika stor, som det du tänker ta ut d.v.s. vattenytan rör sig inte speciellt mycket, så kan ju en billig trädgårdspump eller ev. en komplett pumpautomat göra jobbet.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Den stora frågan är ju hur bra tillrinningen är. Om den är lika stor, som det du tänker ta ut d.v.s. vattenytan rör sig inte speciellt mycket, så kan ju en billig trädgårdspump eller ev. en komplett pumpautomat göra jobbet.
Hm. Ja det var ju en bra fråga hur det står till med tillrinningen? :thinking: Det har man ju ingen aning om.
Ja man kanske skulle testa med en sån där billig sugpump från Biltema som suger från max 7-8 meter?
 
Tillrinningen kan, med lite tur gå att hitta i brunnsarkivet. Gå in på https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html och leta upp din brunn. Under rubriken Vattenmängd (liter/timme) kan det stå en uppskattning gjord av den som en gång i tiden borrade brunnen och rapporterade in den.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
K Knattecrossfarsan skrev:
Tillrinningen kan, med lite tur gå att hitta i brunnsarkivet. Gå in på [länk] och leta upp din brunn. Under rubriken Vattenmängd (liter/timme) kan det stå en uppskattning gjord av den som en gång i tiden borrade brunnen och rapporterade in den.
:)(y)
Där stod det 400 liter per timme, vad nu det betyder?
 
Det indikerar att du kan ta ut ca 6 liter i minuten utan att vattenpelaren sjunker alltför drastiskt. Beroende på borrhålets diameter så har du åtminstone lite drygt en kubikmeter vatten i hela vattenpelaren.

En typisk pumpautomat har väl max lyfthöjd på runt 8 meter. I och med att vattenytan ligger 3,5 meter ner har du 4,5 meter vattenpelare kvar att ta av. Är borrhålet 115 mm blir det en vattenmängd på ca 180 liter innan pumpen inte orkar lyfta.

Biltemas billigaste pumpautomat har max lyfthöjd på sju meter och ser ut att ge i alla fall 50 minutliter vid sju meter. Det borde innebära att du tömmer dina 180 liter på strax under fyra minuter och under tiden rinner det till 24 liter. Ska du kunna nyttja din borrade brunn bör du nog överväga en annan typ av pump
 
K Knattecrossfarsan skrev:
Det indikerar att du kan ta ut ca 6 liter i minuten utan att vattenpelaren sjunker alltför drastiskt. Beroende på borrhålets diameter så har du åtminstone lite drygt en kubikmeter vatten i hela vattenpelaren.

En typisk pumpautomat har väl max lyfthöjd på runt 8 meter. I och med att vattenytan ligger 3,5 meter ner har du 4,5 meter vattenpelare kvar att ta av. Är borrhålet 115 mm blir det en vattenmängd på ca 180 liter innan pumpen inte orkar lyfta.

Biltemas billigaste pumpautomat har max lyfthöjd på sju meter och ser ut att ge i alla fall 50 minutliter vid sju meter. Det borde innebära att du tömmer dina 180 liter på strax under fyra minuter och under tiden rinner det till 24 liter. Ska du kunna nyttja din borrade brunn bör du nog överväga en annan typ av pump

Tack för ditt svar!
Ja det låter onekligen som att jag ska ha en nedsänkt pump i brunnen.


Ska då bara klura ut om man ska köpa den absolut billigaste man kan hitta eller om man ska gå upp ett par tusenlappar. Vill ju inte köpa en pump för typ 10 tusen bara för att kunna vattna i trädgården och spola av löddret på bilen. :)
 
Elias1975 Elias1975 skrev:
Denna har fungerat för oss i några år hittills:
[länk]

Fördelen här är att du kan sänka ned den längre.

Observera att du behöver en backventil vid pumpen eftersom den saknar det.

Tack för ditt svar. (y)
Jag var dock och köpte den där Kärcher-pumpen som jag länkade till i min trådstart. Ska montera den imorgon, får hoppas att det fungerar som det bör fungera.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.