A
Hej skulle behöva lite Tips och Idéer För att få ordning på min åkgräsklippare,

Har fått övertagit en bekants Åkgräsklippare, Som har stått i 1,5 år, Problemet enligt han var att gräsklipparen tog in bensin i motoroljan, När den stog eller när han körde och gräsklipparen vart och luta så skicka den i soppa i oljan, Så när jag tog över den så gjorde jag en ordentlig service och översyn, då det va typ 1 liter olja och 5 liter bensin i oljan så har väl gjort en 3 oljebyten, samt bytt alla packningar, munstycken, nålventil, Flottör, ja allt i förgasaren är nytt.

Men problemet med maskinen, Är att den går riktigt orent, och baktänder, Svartryker och den orkar inte dra igång aggregatet utan bara går ojämnt och bara hostar och inte orkar upp i Varv. Så frågan är vad problemet är, Och tar jag ur stiftet och så är det kolsvart. Om de är motorn som tagit stryk så kolvringarna har gått? Eller har ni några andra bra idéer? Mottager tacksam idéer och hjälp
Ska bifoga upp en video imorgon
Mvh
 
Prova kompression, provare finns på Biltema bla. Om kompression är låg, häll en halv tesked motorolja i hålet för tändstiftet, ökar då kompression så är kolvringarna dåliga, annars kan det vara ventiler som tätar dåligt.
Topplockspackning, sprickor i gods kan vara andra felkällor.
Skogsverktyg, om jag minns rätt, har ett testinstrument för tändspole och tändstift.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
C
Vet inte vad det sitter för motor i just denna, men generellt om den har mekanisk bränslepump och du får stora mängder bensin i oljan är en klassiker att membranet i pumpen är trasigt så att det läcker in bränsle i vevhuset.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Att montera en bränslekran kan vara lösning om sådan saknas om du får bränsle i vevhuset när den står. Hålls stängd när gräsklipparen inte används.
 
A
Det gjorde jag direkt, Fyller ingen soppa i oljan nu, men går riktigt svajigt och orkeslös, kan gå bra ibland så länge aggregatet inte är igång. Om man smyger upp den på gasen.
 
A
Den går alledes för fet, Sotar igen stiftet direkt, Justerade in ventilerna idag, ingen märkbar skillnad efter, hostar fortfarande och orkar inte upp varv, tvekar på gasen och allmänt jävlas, Är väl bara och riva motorn och kolla kolvringarna och allt annat, Ska göra komptest före.
 
Bra att du felsöker i rätt ordning. Om kompression är bra är det ide att kolla tändspole och tändstift. Provkör även utan luftfilter och se om det blir någon skillnad.
Du kan fundera om förgasaren fungerar som den ska.
Att den baktänder kan ge en hint om att tändningen inte är okej. Kolla även tändkabel.
Kontrollera avståndet mellan tändspole och svänghjul.
 
Redigerat:
A
Lägger upp ett filmklipp här får ni höra. I slutet av klippet sätter jag på aggregatet.
 
Jag gissar att du ännu inte har kollat kompression. Eftersom oljan har blandats ut med bensin så är motorn möjligen starkt sliten, kanske framförallt kolvringarna, därav att den är svag och ryker.
 
A
Kollade komp idag 8.5kg inte så dåligt skulle jag påstå.
 
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Nu har du avfärdat en möjlig felkälla, kolla resten steg för steg.
 
Redigerat av moderator:
Kanske en trasig krysskil till svänghjulet som gör att den misständer?
Fast det känns ju ändå som det är något fel på förgasaren. Att den får för mycket bensin av nån anledning. Finns det ingen skruv du kan ställa ner bränslemängd och se om den går renare?
 
Nästan exakt så där går min gräsklippare, har inte riktigt hunnit med att felsöka.
 
  • Gilla
Anonymiserad 396449
  • Laddar…
Nissens
Jag hade nog kollat bränslepumpen i nästa steg. Den kan läcka in i vevhuset. Om det är så, så kan den bli orkeslös av för lite bränsle.

Skulle tro att oljan späds ut med bränsle även när du har igång motorn.
 
A
G GVR4 skrev:
Kanske en trasig krysskil till svänghjulet som gör att den misständer?
Fast det känns ju ändå som det är något fel på förgasaren. Att den får för mycket bensin av nån anledning. Finns det ingen skruv du kan ställa ner bränslemängd och se om den går renare?
Ja kanske det, Ja jag tycker de känns som de är någon soppa relaterat, Finns tyvärr ingen blandskruv på denna förgasare, Nikkiförgasare, är bara en Skuv för att ställa gasspjället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.