JOGH JOGH skrev:
Hej!

Har en Stiga Villa 99:a som helt plötsligt inte ville starta, bara pep i den när jag vred på nyckeln.

Kopplade ström direkt på startmotorn och den verkar inte vilja slå upp mot kransen ordentligt. Testat med två olika fulladdade batteri.

Borde väl då vara startmotorn som är kass eller är det någon här som har annat förslag innan jag köper ny startmotor?

Mvh

Jarl H
Startmotorn går så jag tycker att du ska kolla på de lösa delarna på den (smuts, fjädern mm.). Tycker det ser ut som att kransen på startmotorn sitter i det högre läget och det tror jag inte att den ska göra när du vrider på nyckeln utan den ska åka upp vid start. Det finns även "startdrevsats" att köpa om någon av delarna inte verkar vara tipptopp.
 
Börja med att få motorn att gå runt med handkraft. Startmotorn är det förmodligen inget fel på och drevet kommer att åka ner i viloposition så snart svänghjulet vrider sig.
 
Om inte svänghjulet går att rubba så lär felet sitta i själva motorn. Du får nog lyfta av toppen och se hur det ser ut.
 
  • Gilla
JOGH
  • Laddar…
Hur är det med dekompressionsfunktioner då? En del har ju nå ventiler som ska lätta lite på trycket vid start.
 
Uppdatering som kanske kan hjälpa ngn annan!

Stort tack för de tips jag fick, inte lätt att veta var man ska börja när startnyckeln bara ger ett pip...

Den hade varmnypt, tog bort tändstiftet, pallade upp bakänden och slog i lite olja, lät stå ett dygn. Knackade försiktigt på startkransen och kolven började lossa lite, satt stenhårt från början.

Tog bort toppen, i med mer olja och jobbade med handkraft, till slut gick kolven riktigt fint.

Topp och ovandel cylinder, kolv och ventiler hade ett rejält lager sot så blev några timmar med rengöring.

Ny topplockspackning, ihopsättning - startade direkt.
Klippte en timme i går utan problem (rök rätt ordentligt av all olja i 20 min ...)!

Jalle
 
  • Gilla
turboguten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.