jag skulle skaffa övervakningskameror som håller koll på häcken och sen skita i grannarnas åsikter. eventuellt en förtalsanmälan om de snackar skit om dig inför andra i området.
 
  • Gilla
KalleDr
  • Laddar…
Nissens
M Masthugg skrev:
Två mot en, absolut inte. En åt gången eller med en bisittare. Aldrig bra om människor som dessa får njuta av numerärt överläge.
Visst, det är väl absolut inget som hindrar att TS tar med en god vän. :)
 
K
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ser fin ut, jag skulle vilja ha en sån.
Håller med! Den ser välskött ut och tycker helt klart du ska stå på dig.
Och det är bra att du tar allt via mail så du har skriftliga bevis, man ska aldrig ta något muntligen när det gäller dispyter.
 
  • Wow
Nissens
  • Laddar…
hsd
Trots allt så fanns häcken där när grannen köpte huset, den har definitivt inte flyttat sig
Akta Er för en sådan typ, ingen kan förutse vad han hittar på nästa gång
Neka till alla krav och ta ingen diskussion om något
 
  • Gilla
Öckeröhus och 5 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Skicka gärna lite bilder på hur häcken breder ut sig.
Det behövs lite för att en granne skall störa sig på något tyvärr.
Tar du ner häcken har du 2 grannar som skriker åt varandra på varsin sida om din tomt, kul.......
Jag föreslår att du redan nu börjar planera för ett staket som är minst 2 meter högt så slipper du se bägge grannarna.

Lycka till
/W
TYVÄRR, är det bygglov på (vilket de troligen INTE, kommer att skriva på) plank och staket som är högre än 80-90cm (minns inte exakt höjd), dessutom så måste mellanrummen vara lika stora som materialets bredd.. Hur kul blir det. Är nästan säker att det är bara för att jäklas, tråkigt nog.

B Bullen1974 skrev:
Hej
Jag bor i radhus mittemellan två grannar.
Min granne gav mig och min bror ett muntligt medgivande och godkännande för fem år sedan när vi mätte ut tomtgräns och planterade en thujahäck direkt intill på min sida om tomtgräns.
Den har vuxit sig jättefin och är av typen Smaragd så den breder inte ut sig och behöver inget underhåll överhuvudtaget.
På andra sidan så har ägaren av det radhuset bytts ut för 2 år sedan. Fem år har gått sedan planteringen och inget har yppats om häcken från någon av dem.
Nu kommer de båda (de är tillsammans nu) och kräver att häcken skall av mig flyttas in 60 cm och att den inte ens står på min tomt. Lantmäteriet säger att tomtkartan inte har hög validitet pga ålder och att ingen vet vem som har rätt i frågan om tomtgräns.
Vad ska jag göra nu? Måste jag gräva upp hela min lilla tomt på 135m2 pga detta? Det kommer bli dyrt. Kan jag hänvisa till någon lag så att de kan stå kvar? Jag känner mig maktlös för vi har försökt göra rätt från start.
B Bullen1974 skrev:
Hej
Jag bor i radhus mittemellan två grannar.
Min granne gav mig och min bror ett muntligt medgivande och godkännande för fem år sedan när vi mätte ut tomtgräns och planterade en thujahäck direkt intill på min sida om tomtgräns.
Den har vuxit sig jättefin och är av typen Smaragd så den breder inte ut sig och behöver inget underhåll överhuvudtaget.
På andra sidan så har ägaren av det radhuset bytts ut för 2 år sedan. Fem år har gått sedan planteringen och inget har yppats om häcken från någon av dem.
Nu kommer de båda (de är tillsammans nu) och kräver att häcken skall av mig flyttas in 60 cm och att den inte ens står på min tomt. Lantmäteriet säger att tomtkartan inte har hög validitet pga ålder och att ingen vet vem som har rätt i frågan om tomtgräns.
Vad ska jag göra nu? Måste jag gräva upp hela min lilla tomt på 135m2 pga detta? Det kommer bli dyrt. Kan jag hänvisa till någon lag så att de kan stå kvar? Jag känner mig maktlös för vi har försökt göra rätt från start.
 
Kan det vara så att båda är i planerna på att sälja för att flytta ihop till något nytt gemensamt och tycker att det är mer lättsålt utan dessa buskar i gränsen?
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
När det gäller radhus så brukar tomterna vara lika stora om man mäter på samma sida, från hörn till hörn.
Det kanske inte fungerar i detta läget men det är svårt för oss övriga att se när vi inte har en tomtkarta att kika på.
Sätt gärna in en karta där du har raderat väsentliga uppgifter om spårbarhet, siffror och ev adresser och markera vilka sidor som fallet gäller.

Tråkigt med grannar som jävlas och ställer till.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fairlane
A Allt-i-alloMarion skrev:
TYVÄRR, är det bygglov på (vilket de troligen INTE, kommer att skriva på) plank och staket som är högre än 80-90cm (minns inte exakt höjd), dessutom så måste mellanrummen vara lika stora som materialets bredd..
Det är väl snarare så att om det är 50% genomsläpp så behövs inte bygglovet?
 
  • Gilla
TickyNucker och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
H HEM2121 skrev:
Vill de ha ut lantmäteriet så svara dem inte, all kostnad faller på dem, du har inte gett något medgivande till det
Riktigt så enkelt är det dock inte. Om det bara är en mätning på tydligt fastställda gränser så är det ensak. Om fastighetsgränserns ska utredas så åker alla som tjänar på en tydlig gräns på att betala. Man tjänar på att gränsen är tydlig även om det visar sig att gränsen ligger där man tror eller om det visar sig att mark som man trodde tillhörde tomten faktiskt tillhör grannen. Så att säga att man inte kommer behöva betala i det läget är inte helt korrekt.
 
  • Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
Vad gäller tomtmarkeringarna så finns det, djupt nedgrävda, alltid metallpinnar som går att hitta med en metalldetektor. Jag hade turen att lanmäteriet var i krokarna förra sommaren och kollade upp tomtgränser för ett annat hus och då letade de rätt på två av mina tomtpinnar också :) De sa att det alltid finns metallrör i backen, och träpinnarna är tillfälliga markeringar som inte alltid är tillförligtliga då folk och fä, snö och regn flyttar på dem och dessutom blir de dåliga efter ett par år om de fått stå kvar. Därav metallpinnar. Hyr en metalldetektor och leta reda på dina pinnar :)
 
  • Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
MariaBK MariaBK skrev:
Vad gäller tomtmarkeringarna så finns det, djupt nedgrävda, alltid metallpinnar som går att hitta med en metalldetektor.
Alltid?
En traditionell gränsmarkering av sten i en skog och ett modernt rör som gränsmarkör omgiven av höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tabell med förkortningar och markeringstyper som beskriver olika metoder för att markera tomtgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Absolut inte alltid, men med nyare fastigheter är det väldigt vanligt skulle jag säga.
 
K Kane skrev:
Alltid?
[bild]
[bild]


Det var vad de sa :)
 
Det sa de säkert, men de pratade förmodligen i ett sammanhang och menade alltså något i stil med ”det finns alltid metallrör som gränsmarkeringar mellan fastigheter när det är gjort på senare tid” eller liknande.
Det finns gott om fastigheter där markeringarna inte är gjorda på det sättet så alltid kan snabbt motbevisas. :D
 
  • Gilla
MariaBK
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Helt galet detta.
Jag tror att du har två saker att välja på.

Det ena är att vara den vuxna personen, bjuda in på fika och prata igenom det hela som vuxna människor. Det andra kan vara att du flyttar för stt få sinnesro.
Sluta tjata om att bjuda på fika. De är uppenbart ganska långt från det om TS är rädd för att de skall hoppa på henne.
 
  • Gilla
  • Haha
Donn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.