På en kallvind syns detta svarta. Nån som kan identifiera vad det är?
 
  • Trätak och -väggar på vind med svart missfärgning som kan tyda på mögel eller fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild till
 
  • Trätakets insida och bjälkar med svart isoleringsmaterial på vinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Unikt namn
Svartmögel?
 
Japp, det är svartmögel. Mycket vanligt att hitta detta på kallvindar eftersom det är just kallt där uppe och därmed ofta fuktigt under delar av året.
Det finns inget universellt och enkelt svar på hur man förebygger och förbättrar situationen, det beror på det aktuella husets förutsättningar.
Några saker som kan förbättra situationen är:
-Ökad temperatur på vinden, tex genom utvändig (utanför råsponten) isolering.
-Skapa en tät barriär mellan vind och bostad, tex genom en plastfilm. Så görs i nybyggda hus för att förhindra att varm/fuktig bostadsluft kan leta sig upp på vinden.
-Minskad ventilation på vinden. Eftersom utomhusluften allt som oftast är fuktigare än luften på vinden så förhindrar man att denna fuktigare luft kommer in. Obs att OM det är så att fuktig luft från bostaden letar sig upp på vinden så kan minskad ventilation istället förvärra problemet med påväxt/mögel.
 
  • Gilla
orienterarn
  • Laddar…
Fick svar från förra ägaren som säger det är en gammal grej från tidigt 2000-tal de åtgärdat med ventilation (och Anticimex har sagt åt dem att inte göra mer). Det är väldigt torrt och jag ser i Anticimex rapport från 2003 att det nämns, så lite lugnare. Ska kanske ta in en saneringsfirma och försöka få bort det, känns inte bra det är där.
 
Om det är torrt nu och inte större område än på bilderna så skulle inte jag ha gjort nånting...
 
Markera kanterna med en spritpenna, så kan du se över tid om det växer och är ett fortsatt problem eller inte.
 
  • Gilla
Richard Möller och 3 till
  • Laddar…
Är det där det enda du har på kallvinden så hade jag inte brytt mig nämnvärt, Rita ett streck med en tuschpenna runt det, gå upp om ett år igen och se om det blivit värre efter ännu en vinter.

Jag har själv nojjat över liknande saker på min vind med men insett att det är svårt att komma från på kallvindar men sålänge man har koll på det och har korrigerat det som skapat det så ska man inte oroa sig.

Har inget ändrats på ett år så visst skrubba bort det med boracol om du vill, inget du behöver en saneringsfirma för, de pengarna kan du lägga på andra ställen i huset.
 
Det är lite lite annat smått men inget lika stort som detta vad jag kan se. Får krypa upp och kolla lite närmare kanske.
 
Tack för alla svar, jag ska ta en som gör en koll (jag är nybliven husägare och måste kunna sova om natten). Uppdaterar eventuellt med vad resultatet blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.