I dotterns BRF får man nu bygga altan och spalje. Det finns detaljritningar på hur spaljen ska se ut. När jag såg ritningen höll jag på att svimma, tycker det är onödigt krångligt och svår att göra för de flesta. Hur många kan t.ex snedkapa långsidorna på en överliggare 45x120 i 15 grader så den blir 95mm bred? Hur fäster man en 95x95 stolpe i husväggen (tegel)?

Om vi bortser från att det är krångligt, hur skulle ni lägga upp bygget?
Altanen får vara 3.80 djup, bredd ca 5.00


Detaljritning av en altan med måttangivelser, stolpar och spaljéer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av spaljé med detaljerade mått och vinklar vid konstruktion, inklusive mått för överliggare och stolpfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljritningar som visar principen för byggande av spalje och staket med benämnda delar som överliggare och stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl snyggt med ordning och reda i föreningen.
Ser ju ut som stolparna skall sättas på plint och inte i fasaden?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Absolut, det är snyggt med enhetlighet, men jag tycker man skulle valt en enklare lösning. Vem som helst får inte till det där.

Ang. infästning så står det i instruktionerna att spaljen ska ställas på plint samt fästas i vägg.

Blir det inte väldigt tungt? En sektion båstår av 2st 95x95 stolpar, 2st 45x95 över/underliggare och 2st 45x95 vertikala reglar, sedan tillkommer ribborna. Rekomenderas att byggas liggande på mark och sedan resas och monteras på markinfästningar. Som då måste vara väldigt exakt placerade för att stämma med den färdiga sektionen.
 
  • Gilla
BongoBingo
  • Laddar…
Äger någon i styrelsen en byggfirma eller snickeri så de räknar med att jobbet kommer att lejas bort och eftersom de redan gjort det en gång så får de flest bokningar?

Jag skulle skriva ut en stor ritning och sen bygga en enkel modell för att se var det är bäst att bygga liggande respektive upprest och sen gå vidare från det. Jagxgissarzatt man tjänar på att bygga en del resande och sen resa det men jag har inte kollat detaljerna.
 
Jag tror inte någon i föreningen har byggfirma, däremot finns ett avtal med en firma om att bygga trall + spalje på två kortsidor för ca 40 000, med möjlighet till ROT på 7 500.
I underlaget står det att man rekomenderar att bygga på en "mall" precis som @z_bumbi föreslog: "Staket och spalje byggs som en enhet liggande, horisontellt på mark. Två mallar skapas i plywood för ribbornas placering och vinkel." Jag får känslan av att det är instruktionerna till byggfirman.

Min största fundering är hur man ska montera sektionerna om man bygger dem på annant ställe (vilket jag skulle föredra, har plats hemma i garaget). Jag kommer då att ha en sektion som är 1800x1800 stor. Jag bedömmer att den kommer att vara rätt tung. Den ska lyftas och placeras på plintar/stolpskor som måste vara på plats. Det ställer rätt höga krav på att plintarna är på exakt rätt ställe, annars kommer inte stolpen att passa i stolpskon. Minsta lilla avvikelse får konsekvenser när jag kommer med sektionen.
 
Düsseldorff
För en snickare var det väl inte överdrivet knepigt och vi kan nog utgå från att föreningen tänkt sig att det ska byggas av snickare. Ett elegant sätt att undvika alfons-helikoptrar i föreningen!
 
Hej!
Jag byggde denna efter att frugan googlat efter en spaljé. Eftersom att jag hade monterat 2 st impregnerade 90*90 redan då jag byggde altanen för två år sedan så var jag tvungen att bygga detta på plats. Det var inga problem. Jag kanske har fuskat med över- och underliggaren men jag tolkade att de skulle skjuta ut lite på båda sidor.
Tack för ritningen, den hjälpte mig mycket.
Mvh
Kalle
 
  • Nybyggd rödmålad spaljé på en altan vid skymningen med ett lantligt landskap och pastellfärgad himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Kul att ritningen kunde inspirera! Jag gjorde altanen 2022 och fick upp spaljen 2023. Jag byggde spaljen på plats, eftersom jag redan gjord däcket. Jag tyckte det var riktigt meckigt. Hade nog varit lättare att bygga på annan plats och sedan lyfta dit, men eftersom jag var ensam så var det inget alternativ. Blev nöjd med resultatet men skulle aldrig göra om det...
En nyligen byggd grå spaljé på en träaltan med en välunderhållen trädgård och en gult tegelhus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen byggd grå träspaljé på en altan med gräsmatta och en flerfamiljsbyggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karl-Einar Jonsson och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
P pfb skrev:
Kul att ritningen kunde inspirera! Jag gjorde altanen 2022 och fick upp spaljen 2023. Jag byggde spaljen på plats, eftersom jag redan gjord däcket. Jag tyckte det var riktigt meckigt. Hade nog varit lättare att bygga på annan plats och sedan lyfta dit, men eftersom jag var ensam så var det inget alternativ. Blev nöjd med resultatet men skulle aldrig göra om det...
[bild][bild]
Bra jobbat! Det är en bökig variant av spaljé men det blev ju snyggt!
 
  • Gilla
pfb
  • Laddar…
P pfb skrev:
Kul att ritningen kunde inspirera! Jag gjorde altanen 2022 och fick upp spaljen 2023. Jag byggde spaljen på plats, eftersom jag redan gjord däcket. Jag tyckte det var riktigt meckigt. Hade nog varit lättare att bygga på annan plats och sedan lyfta dit, men eftersom jag var ensam så var det inget alternativ. Blev nöjd med resultatet men skulle aldrig göra om det...
[bild][bild]
Ja, det blev ju bra. Trevligt med lite ordning och reda på spaljéerna i föreningen!
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.