Hej, någon som kan visa mig rätt mot ett tidsenligt trycke till en sådan här dörr?
Vad ska jag tänka på för att få rätt ”pinne”?
Dörrbladet är 40 mm tjockt och jag har inte tänkt att byta låskistan om det inte blir absolut nödvändigt.

Gammal sliten vit dubbeldörr med glasfönster på överdelen och skadad färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre dörr med skadad vitmålning och en synlig låscylinder, redo för ersättning av dörrtrycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vit dörr med sliten färg och synlig dörrhandtagsmekanism, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med litet tur kan det finnas någonting i mina skrotlådor. Vad är det för diameter på hålet? Hur stort är fyrkanthålet inne i låset?
 
  • Gilla
jerydh
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Med litet tur kan det finnas någonting i mina skrotlådor. Vad är det för diameter på hålet? Hur stort är fyrkanthålet inne i låset?
Det vore ju fantastiskt!
Hålet är 15 mm. Eftersom jag inte tagit ur låskistan kom jag inte åt med skjutmått men sticker jag in ett borr så skulle jag säga 9,5 mm
 
Jag har skrivit upp det och skall se efter någon dag
 
  • Gilla
jerydh
  • Laddar…
Jag har också en kandidat. Den cylindriska delen som ska in i rosetten är 14,5 mm. Men fyrkantspinnen (det finns ett speciellt ord för det som jag inte minns). är dock 8 mm. Men det kan man lätt anpassa med några remsor tunnplåt som viks runt. Gjorde jag någon gång med remsor klippta ut ölburk.
Min kandidat är helt i mässing. Ska ta en bild imorgon.
Behöver du även glasrutor i valsat glas? Sök min annons på blocket.
 
  • Gilla
jerydh
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har skrivit upp det och skall se efter någon dag
Tack! :D
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har också en kandidat. Den cylindriska delen som ska in i rosetten är 14,5 mm. Men fyrkantspinnen (det finns ett speciellt ord för det som jag inte minns). är dock 8 mm. Men det kan man lätt anpassa med några remsor tunnplåt som viks runt. Gjorde jag någon gång med remsor klippta ut ölburk.
Min kandidat är helt i mässing. Ska ta en bild imorgon.
Behöver du även glasrutor i valsat glas? Sök min annons på blocket.
Jättesnällt! :D
 
Två separata delar av en dörrhandtag med rosett och låsring samt en cylindrisk del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rosetten kan du ta av, den sitter med låsring. Då återstår en cylindrick del med 14.5 mm diameter.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
[bild]

Rosetten kan du ta av, den sitter med låsring. Då återstår en cylindrick del med 14.5 mm diameter.
Vad skulle du vilja ha för dem Thomas?
 
129 kr plus porto.
 
  • Gilla
jerydh
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har skrivit upp det och skall se efter någon dag
Innebär det en del bökande för dig att försöka hitta något @heimlaga ? Jag väntar gärna för en koll men vill inte vara till besvär, då kan jag hugga på Thomas trycken istället.
 
Då höjer jag priset direkt!
Nej, skojar bara. En trevlig flaska vin med älskarinnan är väl OK.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Då höjer jag priset direkt!
Nej, skojar bara. En trevlig flaska vin med älskarinnan är väl OK.
:crysmile: Verkligen inga problem med priset Thomas! Är bara intresserad av att se hur de andra kan se ut.
 
handtaget på bilden är ett nyare. Och det ska ha två genomgående m4 eller m5 skruvar. Precis som på dagens lås.

Det du ska ha till dörren sitter med tre små träskruvar på var sida.
 
H HSP skrev:
handtaget på bilden är ett nyare. Och det ska ha två genomgående m4 eller m5 skruvar. Precis som på dagens lås.

Det du ska ha till dörren sitter med tre små träskruvar på var sida.
ok, well jag är rätt grön på detta, det går inte att byta brickorna mot de som sitter på dörren? Frågan blir väl då hur jag får tryckena att sitta fast iofs.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.