T
Kan påpeka att du måste kolla upp med din bank innan du går på auktionen. Då handpenning på 10% görs direkt med kort. Skulle överföringen inte gå igenom så går huset ut direkt på auktion igen (i samma sekund).
Det är inte så många som tänker på det vilket gör att många lämnar auktionen direkt (då det bara är den auktionen som är av intresse för dom, tex). Har du då tur och sitter kvar kan du helt plötsligt göra dig ett riktigt kap!

Har varit med på en auktion, och innan den så ringde jag Kronofogden för att kolla hur det gick till och fick då det tipset.
När det är ett husköp så är det ju ofta en lite större summa det gäller vilket kan strula med banken eller dylikt.
 
T TechChad skrev:
Kan påpeka att du måste kolla upp med din bank innan du går på auktionen. Då handpenning på 10% görs direkt med kort. Skulle överföringen inte gå igenom så går huset ut direkt på auktion igen (i samma sekund).
Det är inte så många som tänker på det vilket gör att många lämnar auktionen direkt (då det bara är den auktionen som är av intresse för dom, tex). Har du då tur och sitter kvar kan du helt plötsligt göra dig ett riktigt kap!

Har varit med på en auktion, och innan den så ringde jag Kronofogden för att kolla hur det gick till och fick då det tipset.
När det är ett husköp så är det ju ofta en lite större summa det gäller vilket kan strula med banken eller dylikt.
Man kan heller inte betala med kontanter.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Är det så? Har för mig att det förekommit penningtvätt med kronofogden som ”målvakt”. Någon ordnar så att kronofogden skall driva in en skuld. Personen betalar med en resväska kontanter. Fogden är skyldig att ta emot betalningen.
 
  • Gilla
a128
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Är det så? Har för mig att det förekommit penningtvätt med kronofogden som ”målvakt”. Någon ordnar så att kronofogden skall driva in en skuld. Personen betalar med en resväska kontanter. Fogden är skyldig att ta emot betalningen.
Heder åt dig, Hempularen.
Du är tydlig i din källhänvisning, "Har för mig att det förekommit".

Själv vet jag med säkerhet att Kronofogden tog emot kontanter vid exekutiva försäljningar då jag för ca 25 år sedan fick bevittna hur en handpenning på plus 100.000 kr betalades med sedlar i offentligheten.

Jag har dock för mig att Kronofogden uttryckligen i auktionsvillkoren numera inte tillåter vare sig kontanter eller American Express som betalningsmedel.
 
https://auktionstorget.kronofogden.se/87779.html

"Handpenningen betalar du med betalkort som är försett med chip och pinkod. Vi accepterar inte American Express eller Diners Club. Du kan inte betala med Swish, postväxel eller kontanter i form av sedlar och mynt."

(när det pratades om källhänvisning...)
 
Vad är det med Amex som ställer till det då? Är det ett skummare kort än de andra?
 
pjgb pjgb skrev:
Vad är det med Amex som ställer till det då? Är det ett skummare kort än de andra?
Det är väl den ohemula avgiften (4%) dom tar per transaktion som säljaren får betala.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
[länk]

"Handpenningen betalar du med betalkort som är försett med chip och pinkod. Vi accepterar inte American Express eller Diners Club. Du kan inte betala med Swish, postväxel eller kontanter i form av sedlar och mynt."

(när det pratades om källhänvisning...)

..."eller kontanter i form av sedlar och mynt."
Hjälp mig!
Vilka andra former, förutom sedlar och mynt, kan kontanter ha?
 
M monsjo skrev:
Är det något speciellt som gäller när man köper av kronofogden, jämfört med mäklare/privatperson, nackdelar?

Vad betyder pantbrev i det fallet, är det skulder man behöver lösa in efter köpet?
[bild]
Här köpt själv av fogden och största problemet jag fick var att pantbreven som följde med vill banken ha hos sig innan de lånar ut men samtidigt vill fogden inte släppa dem innan de fått betalt. Detta resulterade i ett Nej överallt och va inte förrän några dagar innan slutbetalning skulle ske att det löste sig då chefen för bolån på en lokal sparbank tog på sig det extra arbete som behövdes för att fixa detta catch 22 moment. Utan hans insats hade jag förmodligen förlorat de 10% som jag lagt ut.
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J
lunnabo lunnabo skrev:
..."eller kontanter i form av sedlar och mynt."
Hjälp mig!
Vilka andra former, förutom sedlar och mynt, kan kontanter ha?
Tydligen innefattar ibland "kontant betalning" även checkar och bankkontoöverföring (enligt wikipedia), så man kanske vill specificera vad som inte tillåts Man kanske skulle försöka med check?.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Tydligen innefattar ibland "kontant betalning" även checkar och bankkontoöverföring (enligt wikipedia), så man kanske vill specificera vad som inte tillåts Man kanske skulle försöka med check?.
Försöka kan vara ödesdigert. Om du inte kan betala, så får näst högst budgivare objektet.
 
Det känns inte som rätt läge att skoja till det med Kronofogden. Lite som att svara "ja" på skoj om om man tänker begå terroristbrott när man reser till USA. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.