Hej! Någon som vet vad som har orsakat detta? Hittat 3-4 högar i köket i en timmerstuga från 1800-talet. Städade först bort dem, men hittade en ny hög veckan efter... Är det hästmyra tro?
 
  • Hög med små träspån i hörnet på ett kök, misstänkt skapat av hästmyror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga, men det är rätt stora spån, inte det här fina pulvret som många träskadeinsekter gärna gör.

Kommer det från bakom en list..? Fler bilder vore bra.

Oavsett vad det är, så är det inget som du vill ha! Så ju får reda på vad det är, ju bättre!
 
Här kommer fler bilder. Det stämmer att spånen är relativt stora - jag hittade en bra bild på det. Vi har hittat spån på dörrkarmen, på och under hyllan för handukar och även på en list som går bakom spisen (t.v utanför bilden). Stora träspån som samlats vid en vit dörrkarm på en mörk underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stora träspån samlade längs och på en vitmålad dörrkarm som visar tecken på skadedjur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gammalt kökshörn med spån på en dörrkarm och under en handdukshylla; spisen är inte synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Läcker det sågspån från väggar och tak som kanske är isolerade med spån?
 
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Läcker det sågspån från väggar och tak som kanske är isolerade med spån?
Det är en misstanke vi har. Vi hoppas det, men undrar eftersom det är mer eller mindre begränsat till köket vid dörren...
 
Det där är ju kopiöst mkt spån om det skulle komma uteslutande från ett aktivt insektsangrepp.

På första bilden ser det dock ut som att det är små prickar av avföring i spånet. Sånt kan ”trämask” lämna efter sig. Blåhjon kan också vara värt att kolla, det kan vara olika färger på spånet eftersom de även kalasar på bark.

Om det är spån som läcker från väggar eller tak, så borde det dock vara enkelt att kontrollera. Då det samlas främst på dörrkarmen, så kan ni prova att först städa bort allt. Sedan syna med stark lampa om man kan se något trä genom hål/sprickor i lackfärgen och om det ser angripet ut.

Sedan går ni loss på väggarna helt enkelt med valfri variant av gummiklubba, vedträ eller kloss. På så vis ser ni var det kommer ut.

Har ni varit på vinden om det finns någon?

Fint kök btw!
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Det där är ju kopiöst mkt spån om det skulle komma uteslutande från ett aktivt insektsangrepp.

På första bilden ser det dock ut som att det är små prickar av avföring i spånet. Sånt kan ”trämask” lämna efter sig. Blåhjon kan också vara värt att kolla, det kan vara olika färger på spånet eftersom de även kalasar på bark.

Om det är spån som läcker från väggar eller tak, så borde det dock vara enkelt att kontrollera. Då det samlas främst på dörrkarmen, så kan ni prova att först städa bort allt. Sedan syna med stark lampa om man kan se något trä genom hål/sprickor i lackfärgen och om det ser angripet ut.

Sedan går ni loss på väggarna helt enkelt med valfri variant av gummiklubba, vedträ eller kloss. På så vis ser ni var det kommer ut.

Har ni varit på vinden om det finns någon?

Fint kök btw!
Tack! Jag antar att du menar banka och se om det kommer ut mer sågspån? Vi har endast hastigt kikat in i på vinden. Vad ska vi kolla efter? (Det finns två våningar i huset och en vind, förövrigt).
 
När jag tittar mer på bilderna så tror jag mest på att det är isolering. Ni har en passage/dörr rakt över på övervåningen? Nu när det är torrt så krymper trät och sprickor öppnar sig
 
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
När jag tittar mer på bilderna så tror jag mest på att det är isolering. Ni har en passage/dörr rakt över på övervåningen? Nu när det är torrt så krymper trät och sprickor öppnar sig
FreQa FreQa skrev:
När jag tittar mer på bilderna så tror jag mest på att det är isolering. Ni har en passage/dörr rakt över på övervåningen? Nu när det är torrt så krymper trät och sprickor öppnar sig
Dörrarna är ju rätt skeva, så det kan ju vara så att det faller ner när vi stänger och öppnar. Ska undersöka!
 
B Byggkaoshjälp skrev:
Tack! Jag antar att du menar banka och se om det kommer ut mer sågspån? Vi har endast hastigt kikat in i på vinden. Vad ska vi kolla efter? (Det finns två våningar i huset och en vind, förövrigt).
Jag antar då att köket är på våning 1..?

Då du skrev att det var ett fint gammalt timmerhus, så tänkte jag mig att det bara fanns en våning och att vinden var ovanför köket. Isf tänkte jag att ni kunde gå upp där och se om bjälklaget är isolerat med något som liknar det spillet ni får i köket.

Men oavsett, banka på och se var materialet (spånet) kommer ut!

Bor ni i huset eller står det tomt mellan besöken?

Pågår det renovering?

FreQa kan vara inne på rätt spår i sina inlägg.

Men det är viktigt att vara säker!
 
Jag bankade på en misstänkt del av ladan innan idag.. Så här jäv-a illa kan det vara om man har otur.

Det är alltså bärande delar som något gjort buffé av.

Undertecknad blev inte alls nöjd över att se detta, det kommer att innebära väldigt mycket arbete

Sensmoralen är att ni måste vara säkra på vad som orsakar era spånsamlingar! Vi hoppas på gammal isolering som läcker ut, men i värsta scenariet så kan ni ha något som liknar detta som jag välsignats med.

Skadad bärande del av lada med synlig rötskada bakom bräder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av skadade, bärande trädelar i en lada som ter sig grovt urholkade och slitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bärande träbjälke i lada, skadad och urgröpt, troligen av träskadeinsekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Wow
Mamsenbamsen och 1 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Jag antar då att köket är på våning 1..?

Då du skrev att det var ett fint gammalt timmerhus, så tänkte jag mig att det bara fanns en våning och att vinden var ovanför köket. Isf tänkte jag att ni kunde gå upp där och se om bjälklaget är isolerat med något som liknar det spillet ni får i köket.

Men oavsett, banka på och se var materialet (spånet) kommer ut!

Bor ni i huset eller står det tomt mellan besöken?

Pågår det renovering?

FreQa kan vara inne på rätt spår i sina inlägg.

Men det är viktigt att vara säker!
Ja, precis, köket på vån 1. Det är ett timmerhus från ca 1840. Sen har man byggt en till våning runt sekelsskiftet som är timmer på ena sidan och plank på andra sidan (ja, lite märkligt kanske). Det finns också badrum på vån 2 som byggdes runt 1970.

Det sitter ett slitet spänntak i ett av rummen. I ett annat rum ser vi plankor som har fullt med spån i springorna. I köket sitter det dock fyrkantiga plattor av något slag - ser hyfsat modernt ut (syns lite på ena bilden). Antar att det är plank + spån bakom dem också.

För tillfället åker vi ut mest på helgen. Ingen renovering pågor just nu.
 
V Vardagsrum skrev:
Jag bankade på en misstänkt del av ladan innan idag.. Så här jäv-a illa kan det vara om man har otur.

Det är alltså bärande delar som något gjort buffé av.

Undertecknad blev inte alls nöjd över att se detta, det kommer att innebära väldigt mycket arbete

Sensmoralen är att ni måste vara säkra på vad som orsakar era spånsamlingar! Vi hoppas på gammal isolering som läcker ut, men i värsta scenariet så kan ni ha något som liknar detta som jag välsignats med.

[bild]
[bild]
[bild]
Fy! Beklagar. Vad är det som har orsakat detta?
 
Gällande ladan så ser det ju ut på panelen att det runnit mycket vatten ovanifrån, vilket också kan ha påverkat den bärande delen. Oftast är de ju lättare att få insekter i trät om de redan är mjukt. När det gäller ladan skulle jag tippa på att vatten skadan kom först. På landet får möss under vinter spån att trilla ner genom sprickor
 
  • Gilla
Byggkaoshjälp
  • Laddar…
Hej!

Det tog lite tid, men nu har vi tagit bort en skiva där mycket av spånet kom ifrån. Första bilden är precis efter öppning och vild två är efter vi har dammsugit lite. Jag har hittills sett en silverfisk och två väldigt små svarta myror (bild 3). Kan det vara isolering, vad tror ni?

Ingen röta men den nedre delen ser lite ut som att den har varit fuktskadad tidigare?
 
  • Öppnad vägg med trä och synligt spånansamling, misstänkt fuktskada längst ned.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad vägg med träbjälkar och spån, tecken på tidigare fuktskada längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En liten svart myra på en vit målad träyta med sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.