Ni skulle kunna utse en opartisk person som medlar också. Kan lösa upp en del problem.
 
  • Gilla
RosannaEL och 2 till
  • Laddar…
B Bullen1974 skrev:
Det största problemet jag känner är att jag inte vill bo kvar mer. De stirrar och springer omkring mellan gårdarna förbi mig både på fram och baksida, och det känns som att jag är värsta boven i ett fängelse. Jag vill inte gå ut om de är där. Pga obehag att de ska ”flyga” på mig som ena gjorde för några veckor sedan.
Jag fattar precis det obehag du känner. Låt inte deras agerande gå ut över ditt liv, ditt välmående etc. De har ju uppenbarligen inget annat för sig.
Psykologiskt kanske de har en inbördes konflikt, men tar ut den på dig. Sånt händer.... Som fler skrivit, sitt STILL i båten, tänk att "det finns ta mig f-n tolk till allt'. Försök byta miljö, se om det finns vänner som kan berika ditt liv genom att de berättar om sitt, baka dvs gör nåt du gillar så du känner att du har styrning på din båt!
Skit i detaljer, de vill ju uppenbarligen att du ska bli stressad och må dåligt, låt dem inte få det inflytande där du faktiskt väljer vilkas kommentarer och agerande som får påverka dig. Det kommer säkert ta tid innan du känner dig bekväm, dvs trygg i att få vara på din tomt utan att bli påhoppad. Det är normalt, bara tankar som skapar känslor .... Fin häck (punkt).
Var med om liknande, där lärde jag mig att sätta en "punkt" så att tankarna inte flög iväg såsom man var på flykt. För det är du inte, du ser ut att ha ordnat det jättefint, gosa ner dig med hunden och ta ett par promenader med den. En kopp kaffe så småningom i din trädgård, så att du upplever dig äga det som är ditt!
Hoppas du förstår vad jag menar
 
  • Gilla
klaskarlsson och 13 till
  • Laddar…
Du har gjort ditt bästa. Från och med nu är det nog bäst att bara vara som en mur och varken titta åt deras håll eller prata med dem. Såvida de inte kan presentera något konkret som leder till handling gällande häcken, vilket du efterfrågat, men det verkar inte finnas intresse mer än till att skrämma dig till handling. Jag vet inte alls hur du är som person men får känslan av att de tror sig kunna köra över dig. Om du är konflikträdd så håll dig ifrån dem helt och hållet eller så får du sätta hårt mot hårt utan att sänka sig till deras nivå. Helt enkelt visa att det räcker nu och att de får komma med mer än anklagelser och ryktesspridning om att du är en brottsling för att detta ska lösas.

En granne är bara en granne (eller två i detta fall). Och med tanke på vilken fin häck du har så lär du inte behöva se dem. Hem till dig har de inte heller rätt till att komma så egentligen borde det inte vara så svårt att fullständigt ignorera dessa. Håller tummarna för att det löser sig.

Vad är det för händelse där en granne "flugit på dig"?
 
  • Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
De vill helt enkelt bara ha större tomt på din bekostnad. Trist, men bara att ignorera. De är uppenbarligen inga trevliga grannar, så ingen förlust så sätt.
De får väl klippa häcken på sin sida och sätta ett plank. Det hade jag antagligen gjort efter jag pratat med grannen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Hej hur det ut om du går in på Eniro.se och kollar på tomtgränsen där? Då ser man ju tomtgränserna liggande ovanpå flygfoto över huset.

Om häcken står på tomtgränsen behöver ni komma överens. Oavsett vad tidigare grannar sagt eller lovat så får du helt enkelt bara gilla läget eftersom du planterade hälften av plantan på annan tomt.

Om häcken står på din tomt så får du helt enkelt hålla efter den så den inte går över på grannarnas tomt. Men nej finns ingen regel om 60 cm för att klippa den. Finns heller ingen regel om höjd. Däremot är det lite egoistisk att dra upp en hög häck om den skuggat grannarnas tomt. Dessutom är det inte alla som gillar just tujor.

Personligen hade jag åtminstone hållit häcken på en lägre höjd. 1,6 cm är det fortfarande väldigt bra insynsskydd men blir inte fullt så dyster vägg.

Hur det än är så är det viktigare med relationer än några plantor. Lycka till!
 
  • Gilla
onaka och 1 till
  • Laddar…
Malin i Göteborg Malin i Göteborg skrev:
Hej hur det ut om du går in på Eniro.se och kollar på tomtgränsen där? Då ser man ju tomtgränserna liggande ovanpå flygfoto över huset.
Det kan ju vara väldigt varierande kvalitet på noggrannheten på tomtgränserna där så det går inte att lita på.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Hade någon spritt rykten om mig hos grannarna och kallat mig brottsling så hade jag gjort en polisanmälan för förtal. Just saying...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Ligg lågt. Svara inte på Mail. Det är deras problem, så låt grannarna ta första steget. Inget retar någon mer, än inte få svar. De får väl stämma dig, vilket de aldrig kommer att göra.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
Hade någon spritt rykten om mig hos grannarna och kallat mig brottsling så hade jag gjort en polisanmälan för förtal. Just saying...
Gäller att ha bevis, annat än hörsägen, ord står mot ord. Däremot om man spelar in grannarna när dom hotar...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Blind eller?
 
  • Gilla
pebe292 och 1 till
  • Laddar…
Få grannar är så goda grannar att de är beredda att begå mened.
 
I radhus går ju normalt sett tomtgränsen i skarven mellan byggnaderna. Om den INTE gör det, så är den ju isåfall förskjuten. Så om tomtgränsen går 20 cm längre in på din sida på ena sådan så går den också 20 cm längre UT på andra sidan. Dvs din tomtyta blir lika stor som tidigare. Det blir dock väldigt fånigt att förskjuta tomten så om husen är felbyggda (vilket de ju är som tomtgränserna inte går vid husens skarv), för du måste ju även flytta planket på båda sidor 20 cm?

Avtalet med förra grannen om var häcken ska stå gäller givetvis fortfarande. Däremot kan du inte kräva att få gå in på deras tomt för att komma åt att klippa den eftersom det bara finns ett muntligt avtal.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
B Bullen1974 skrev:
Jag har frågat vad som nu helt plötsligt efter 5 år är problemet. Den granne som bodde här då gav ju muntligt medgivande till mig och min bror, han var ute flera gånger och tittade när vi mätte gränsen, grävde och planterade. Han sa ingenting om att nåt skulle vara ett problem och inte heller de senaste fem åren.

Gäller inte alls det medgivandet? Vi var två som hörde det.
Hon köpte sitt radhus 3 år senare och såg häcken uppvuxen. Medgivande på den sidan fick jag av förre ägaren.

Vad gäller egentligen när man fått sådana medgivande även om häcken skulle stå någon cm fel, för mer än 5 cm handlar det inte om ifall jag utgår från förättqrkartan.

Thuja Smaragd behöver inte beskäras alls. Vill man putsa den så kan man göra det men väldigt försiktigt.
Jag har informerat och skrivit om Thuja och att de får ansa om de anser det sticka ut grenar någonstans men då utan att skada trädet (på min sida så är häcken i pelarformat, kompakt och fin, inga utstickande grenar någonstans, så jag har svårt att se att det skulle vara så mycket annorlunda på deras sidor)

jag vet inte mer jag kan göra. Jag har skrivit att en behörig får sköta detta eftersom vi är oense. Då började dom skriva att jag är en brottsling.
Psykopater till grannar, som kallar sin granne för brottsling!! Akta dig! Sätt hårt mot hårt bara! Tänker på ett gammalt ordspråk: Om inte du står på dig, så kommer någån annan att göra det...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Helt galet detta.
Jag tror att du har två saker att välja på.

Det ena är att vara den vuxna personen, bjuda in på fika och prata igenom det hela som vuxna människor. Det andra kan vara att du flyttar för stt få sinnesro.
Två mot en, absolut inte. En åt gången eller med en bisittare. Aldrig bra om människor som dessa får njuta av numerärt överläge.
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
B
• Här kommer lite saker som jag hört talas om från en kompis som bor i ett radhusområde. Det verkar nästan vara den mest komplicerade formen av boende som finns. ”Man är sin egen, men ändå hör man ihop med de andra i längan och på gården” Fundera lite över mina frågor här nedan. Du behöver inte svara på dem, utan snarare fundera över om det finns något ”skav” som du kan relatera till. Om det finns, så börja nysta där. Är inte så säker på att häckarna är det som skaver egentligen. Här är mina funderingar:

- Är det verkligen häckarna allt startat med? Någonting annat som kanske ligger till grund för att de går till gemensam attack mot dig? Tänk efter och rannsaka dig själv; finns det något du gör eller har gjort tidigare som fick bollen i rullning? Ofta vill folk inte se sin egen del i det som sker, utan tror att de är ett ”oskyldigt offer” och att ”alla andra är dumma mot mig”.
- Kan du erinra dig någon tidigare situation när det skar sig mellan er?
- Har det snackats skit och det har drabbat dina grannar?
- Vet inget om er ålder, men finns det annat personligt som är grogrund? Är du äldre och dina grannar unga?
- En gårdsfesten som spårat ur?
- En flirt?
- Är du dålig på att följa gemensamma åtagande på städdagar?
- Smiter du undan när ni ska fixa saker?
- Plockar du inte upp efter din hund?
- Använder du fler parkeringsplatser än du kan förväntas ha ”rätt” till?
- Hur är din relation till övriga grannar? (Fundera för dig själv och var ärlig. Behöver inte redovisas här)

• Sluta att skriva mail (tycker jag). De flesta är kanske inte så skickliga på att skriva och i hettans stund, kommer fler ord och mindre lämpliga ord, än vad som kommer upp i eftertankens kranka blekhet. Då finns det på pränt och kan användas som bevismaterial vid ett ev rättsligt efterspel. Naturligtvis kan så även ske med det som sagts, men det är betydligt svårare att bevisa (även om de alltid i amerikanska filmer hävdar att ”allt du säger kan komma att användas emot dig”)

• Om jag vore du skulle jag sitta still i båten och vänta på vad grannarna kommer att företa sig. Det är inte så lätt att dra igång någonting rättsligt i Sverige och det är definitivt inget som polisen kommer att prioritera. Ta gärna foton och dokumentera allt hur det ser ut idag. Uppdatera lite då och då, speciellt om någon förändring sker, t ex om grenar tas bort.

• Fundera över, om det är så att grannarna tycker att Thujorna är fula (många tycker inte om dem och tycker de är trista och omoderna) och om det är därför de dragit igång denna tvist mellan er. De hoppas att en ev omplantering ska leda till Thujornas död. Kanske vill de hellre ha ett plank som de kan bygga ett utekök emot. Något som många tycker är trevligt (och värdehöjande) och mer användbart än en ganska trist häckrad med Thujor.

• Fundera över om du kan tänka dig en annan lösning än den häck som är nu? Kanske även din tomt skulle gynnas av en annan lösning. När jag nu närmare studerat bilderna på din trädgård och raderna av Thujor, kan jag se ”problemet”. Om jag hade en så liten tomt och grannens Thujor var så breda och höga, skulle jag inte heller vara förtjust. Tycker denna typ av växt är för stor och för bred, för en så pytteliten tomt. Många tycker de är vackra och lättskötta när man väl lyckats få dem att trivas, men inte jag. Så lite tomtyta som är kvar, finns det ju knappt något annat man kan använda tomten till.

• Är det din hund som är på bilden? Kan det vara den som stör grannarna? Många hundägare tycker att man måste tåla att deras hundar skäller i tid och otid, utan att de någonsin blir uppfostrade (varken hund eller hundägaren). Jag har en sådan granne. Så himla värdelöst, men det är en annan tråd. :devilish:

Lycka till :heart::heart::heart::heart:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
Donn och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.