Z Zeke_Varg skrev:
Jag frågade just om VAD som begränsade för oss? Någon brandskyddsregel el annan fara för hälsa/miljö. Kommunen svarade inte på det utan hänvisade till detaljplanens begränsning av nyttjande av vindsutrymme för annat än vind.

offtopic. Vi har vindslucka redo för brandstege, det var uppdragen vattenburen värme till vinden när vi flyttade in. Vi har förberett ftx till att kopplas på i utrymmet och att den har kapacitet att driva utrymmet också. Det finns två fönster, det finns el. :)

Jag är revisor och är nog lite skadad när det gäller att förstå/tolka regler. Jag vill veta för att gå vidare..
Bara att inreda och använda, ni skulle inte ens ha frågat kommunen! Vad tänkte ni använda den till ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara att inreda och använda, ni skulle inte ens ha frågat kommunen! Vad tänkte ni använda den till ?
..så vad händer om det blir en brand, skada el olycka som orsakas där uppe? Inga problem? Kan man hamna i klistret? Finns nån praxis att gå på? Att få ut 0 spänn om man bara har aska och en kamin kvar, och ett fett lån. Inte helt kul. Liten risk, hög påverkansgrad.


Oavsett så känns som sagt ursprungsfrågan knepig, att man inte får nyttja något i sitt eget hus som inte inkräktar på omgivningen över huvud taget.

Jag gissar att vi kommer kunna nyttja/ombilda redan befintliga ytor på sin egen fastighet. Inom närliggande tid. Bra mycket billigare än att smälla upp en attefallare. Önsketänkande förstås. :) Här kanske jag behöver jobba med beslutsfattarna själv för att hjälpa till men man har inte alltid energi för grejer. Vi får se.
 
Z Zeke_Varg skrev:
..så vad händer om det blir en brand, skada el olycka som orsakas där uppe? Inga problem? Kan man hamna i klistret?


Oavsett så känns som sagt ursprungsfrågan knepig, att man inte får nyttja något i sitt eget hus som inte inkräktar på omgivningen över huvud taget.

Jag gissar att vi kommer kunna nyttja/ombilda redan befintliga ytor på sin egen fastighet. Inom närliggande tid. Bra mycket billigare än att smälla upp en attefallare. Önsketänkande förstås. :) Här kanske jag behöver jobba med beslutsfattarna själv för att hjälpa till men man har inte alltid energi för grejer. Vi får se.
Nej, inget kan hända. Ni överanalyserar lite väl mycket ;) Ni tänker rätt som har koll på riskerna, inred smart och tänk på samma sätt som vid nybygge bara.
 
Z Zeke_Varg skrev:
..så vad händer om det blir en brand, skada el olycka som orsakas där uppe? Inga problem? Kan man hamna i klistret? Finns nån praxis att gå på? Att få ut 0 spänn om man bara har aska och en kamin kvar, och ett fett lån. Inte helt kul. Liten risk, hög påverkansgrad.
Det är en sak mellan dig och försäkringsbolaget. Det har inte kommunen och detaljplanen med att göra. Om ditt hus som inte följer detaljplanen brinner ner så får du ersättning av försäkringsbolaget för att bygga upp det igen. Men du kommer inte att få bygglov från kommunen för att bygga upp det så att det inte följer detaljplanen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.