Hej,

I huset vi köpt sitter det en kamin från 70-talet som är godkänd att elda i.
Däremot förvirrar utseendet på rökröret.
Utanpå sitter en kåpa i plåt. Vad är syftet med den tror ni? Sitter lite högt för att vara beröring skydd.
En äldre kamin med brunt kakel står i ett hörn, rökröret löper uppåt täckt av en plåtkåpa med hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om vi plockar bort kåpan så ser det ut så här. Värmen har smält bort färgen på plåten men det som förvirrar mest är den säckväven (eller vad det nu är) som sitter med ståltråd kring rörböjen? Är detta isolering eller vad tror ni är syftet?

Vi skulle vilja plocka bort kåpan, byta ut den bakomliggande plåten och byta ut mot en vanlig rörböj så vi kan ha rökröret exponerat.
 
  • Rökrör från en kamin med avtagen kåpa, visande smältskador på plåten och omsvept med säckväv och ståltråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar att det är äldre version av en brandmatta?
 
V VLJ skrev:
Hej,

I huset vi köpt sitter det en kamin från 70-talet som är godkänd att elda i.
Däremot förvirrar utseendet på rökröret.
Utanpå sitter en kåpa i plåt. Vad är syftet med den tror ni? Sitter lite högt för att vara beröring skydd.
[bild]
Om vi plockar bort kåpan så ser det ut så här. Värmen har smält bort färgen på plåten men det som förvirrar mest är den säckväven (eller vad det nu är) som sitter med ståltråd kring rörböjen? Är detta isolering eller vad tror ni är syftet?

Vi skulle vilja plocka bort kåpan, byta ut den bakomliggande plåten och byta ut mot en vanlig rörböj så vi kan ha rökröret exponerat.
Isoleringen är där för att inte taket ska börja brinna.
Plåtschaktet kan vara beröringsskydd, strålningsskydd för värmen eller för att dölja isoleringen, eller alla tre.
Vad är väggen till höger om kaminen gjord av?
Skyddsavstånd till oisolerat rökrör bör vara 50cm, kan minskas till hälften med ett strålningsskydd monterat med luftspalt mot vägg/tak, alt. kalciumsilikatplattor
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Väggen är av plankstomme, kan inte svara på alla lager.
Så utifrån från vad du beskriver så låter det ju som att kåpan är ett strålningskydd.
Då får det sitta kvar som det gör!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Liten uppföljning:
Vi fick anmärkning från sotaren att det inte fanns någon lucka på rökröret så dags att byta a ut det.
Tänker att man då också att den sista biten tar ett isolerat rökrör istället för utanpåliggande isolering?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
V VLJ skrev:
Liten uppföljning:
Vi fick anmärkning från sotaren att det inte fanns någon lucka på rökröret så dags att byta a ut det.
Tänker att man då också att den sista biten tar ett isolerat rökrör istället för utanpåliggande isolering?
Låter smart!
 
Eller så sätter du strålningsskydd på väggen till höger och snyggar upp kaminröret så det kan vara synligt
 
P Plutus skrev:
Eller så sätter du strålningsskydd på väggen till höger och snyggar upp kaminröret så det kan vara synligt
Reglerna för kamin tycker jag är väldigt förvirrande. Men jag har förstått det som att det behöver sitta ett strålningskydd där det sitter (eller det behöver finnas en luftspalt iallafall), även om sotaren föreslog att vi bytte ut det till ett som gick hela vägen upp.
Men det vore ju som du säger snyggare om man kunde ha rökröret synligt
 
V VLJ skrev:
Reglerna för kamin tycker jag är väldigt förvirrande. Men jag har förstått det som att det behöver sitta ett strålningskydd där det sitter (eller det behöver finnas en luftspalt iallafall), även om sotaren föreslog att vi bytte ut det till ett som gick hela vägen upp.
Men det vore ju som du säger snyggare om man kunde ha rökröret synligt
Bästa är att diskutera med sotarmästaren, när jag bygger specialrökrör brukar vi låta sotaren bestämma hur det ska göras
 
  • Gilla
VLJ
  • Laddar…
Är det asbestväv eller glasfiber? Kan förstå att man vill dölja detta, men det ökar också temperaturen innanför plåten.
Vi har ett liknande rör, utan något utanpå. Kaminen kan dock flyttas och röret dras ur skorstensstocken i värsta fall så sotaren tyckte det var ok och ingen sotlucka behövdes. Det är en tidigare kakelugnsplats kaminen står på så inget brännbart i närheten av röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.