Hej,
Jag undrar om det är stor skillnad mellan de, ska skruva fast 12m plywood på reglar och undrar vad för sorts skruvar det behövs.
Har så himla mycket gipsskruvar över, funkar inte det ??

Kan ni snälla länka sorten skruv som behövs till 12mm plywood till ca 3cm tjock regel.

Kommer ha gips över plywooden sen också...

Tack för all svar
 
Skillnaden mellan gipsskruv och spånskiveskruv är att den förra har ett huvud som är mjukt avrundat på undersidan. Detta för att den inte ska riva sönder pappret på gipsskivorna. Den senare har ofta små rillor på undersidan av huvudet, för att det ska försänkas ner i plattan.
Förmodligen kan du skruva plywood med gipsskruv. Det blir kanske lite fult runt skruvskallen, men ska du ändå ha gips på så kan det väl kvitta.

Tvärtom fungerar däremot inte. Försöker man skruv gips med spånskiveskruv så äter sig huvudet ner genom gipsen.
 
Aha ok, tack för beskrivningen.

Men vilken längd behövs för 12mm plywood in till reglarna ??
Kan ni länka så man kan se hur dessa skruvar annars ska se ut, från www.byggmax.se
 
42mm räcker.
 
OK, tack så hemskt mycket för er hjälp.
 
Kan man använda träskruv i takgips vi ska sätta upp takskivor som sätts upp ned chips. Hittar inga gipsskruv med diameter 2mm. Tack för svar.
 
Madsel Madsel skrev:
Kan man använda träskruv i takgips vi ska sätta upp takskivor som sätts upp ned chips. Hittar inga gipsskruv med diameter 2mm. Tack för svar.
Men skall inte skruven träffa glespanel så att det är träskruv ni skall ha?
 
K Kane skrev:
Men skall inte skruven träffa glespanel så att det är träskruv ni skall ha?
Normalt sett använder man väl gipsskruv när man skruvar gips mot glespanel eller osb/plywood.

Skruvskallarna (undersida, mot materialet) skiljer samt även hur långt de är gängade, om jag inte minns fel.
Gipsskruv gängad hela vägen till skallen.
Spån/osb ogängad närmast skallen samt rillor under huvudet.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Normalt sett använder man väl gipsskruv när man skruvar gips mot glespanel eller osb/plywood.

Skruvskallarna (undersida, mot materialet) skiljer samt även hur långt de är gängade, om jag inte minns fel.
Gipsskruv gängad hela vägen till skallen.
Spån/osb ogängad närmast skallen samt rillor under huvudet.
Jag tolkade takskivor som takpaneler som skall skruvas upp med clips på ett gipstak. Jag skulle inte vilja ha gipstak skruvat med 2 mm skruv.....
 
Först ska vi skruva fast taket med gipskruv mot träpanel sen takskivorna mot gipset.vet att det blir dubbelt jobb men panelen som var uppsatt var inte likantjocka så takskivorna vi började skruva upp blev inte bra. Därför frågade jag om man kan använda träskruv till gipsskivor då jag inte hittar gipskruv som har den diametern som passar till chipsen.
 
Madsel Madsel skrev:
Först ska vi skruva fast taket med gipskruv mot träpanel sen takskivorna mot gipset.vet att det blir dubbelt jobb men panelen som var uppsatt var inte likantjocka så takskivorna vi började skruva upp blev inte bra. Därför frågade jag om man kan använda träskruv till gipsskivor då jag inte hittar gipskruv som har den diametern som passar till chipsen.
Chips?
 
K Kane skrev:
Chips?
Clips? ;)(y)
 
Madsel Madsel skrev:
Först ska vi skruva fast taket med gipskruv mot träpanel sen takskivorna mot gipset.vet att det blir dubbelt jobb men panelen som var uppsatt var inte likantjocka så takskivorna vi började skruva upp blev inte bra. Därför frågade jag om man kan använda träskruv till gipsskivor då jag inte hittar gipskruv som har den diametern som passar till chipsen.
Skruva med träskruv genom gipset upp i glespanelen.
 
Tack för rådet men först måste gipset upp. Sen takskivorna ska leta efter längre träskruvar med den diametern clipsen behöver
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.