Jag är spekulant på en Uttern 430 (favorit) som tillverkades mellan 1968-1973. Den är 430 cm lång och 170 bred. Vilt 150 kg.

Jag tänkte hänga en 15hk 2-takt på spegeln.


Någon som haft en sådan och kanske kan komma med synpunkter, inspel eller bara något allmänt. Upplevs en sådan båt som stabil?

Jag vill ha en stabil båt som jag kan puttra runt med i Stockholms mellersta skärgård. Åka och fiska eller ta familjen till någon badklippa.
 
wildeside
Prova att fråga i ett marin forum, tror du har större chans att få fler svar där.
 
Sedan kanske omformulera frågan något. Du kan ju uppnå det du önskar med vilken båt som helst, dock ju större båt desto stabilare är det.
 
Uttern är generellt bra båtar, speciellt från 70-talet. Den modell du frågar om är väl lite väl begränsad för en familj dock. Du bör nog gå upp minst en storlek om du tänker dig 4 personer och i större vatten än en insjö.
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att en 430 med 10 eller högst 15 hästars snurra är en bra kombination. uttern båtar från den tiden har rykte om sig att vara välbyggda. Skrovformen är bra. Sidorna är i motsats till dagens båtar ordentligt utlagda framtill och det ger torrare gång och bättre sjösäkerhet än med nutidens stryklod.

Enda problemet jag ser är om familjen verkligen ryms i en 14fotare. Det är en liten båt.
Jag tror att en Rönnqvist 16 eller liknande skulle passa bättre att frakta en familj i.

Du skall också vara medveten om att båtar som känns stabila på platt vatten kan rulla livsfarligt eller rentav kantra i litet sjögång medan en annan båt som känns smått rank på platt vatten kan gå lugnt och fint i riktigt hårt väder. Allt beror på skrovformen.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Wow, tusen tack!

Barnen är i förskoleålder och jag tänker att vi kommer få plats i några år åtminstone.

Det är ingen båt för nödvändiga resor, typ transport till och från en ö utan vi kan själva välja när och hur långt vi ska åka.
 
Väldigt svårt att veta vad man ska titta på när man är intressent av en båt. Jag har väldigt lite erfarenhet av båtköp. Det är ju en 40-50 år gammal båt så vad kan man förvänta sig!?

Just den här båten ligger på land.

Det jag kan se direkt är att det blir svårt att byta ti gen längst fram. Den är hel men man ser att den rostat ner en del.

oklart om det är tätt vid det bakre dränhålet.

Saknar skruvar mellan ”bottenformen” och ”överformen”.
 
  • Närbild på båtens skrov med röda markeringar som visar områden med rost och potentiella problem vid dränhålet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En äldre grön och vit båt på land med rosttecken och delvis synliga skrovskruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en person som håller i en rostig, metallisk ring på en gammal båt med synliga rostfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en gammal båt som visar tecken på rost och slitage, med fokus på den svåråtkomliga tigen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser ingenting oroande på dina bilder. De där små plastskadorna bör gå enkelt att reparera med glasfiberspackel.
Stamringen går säkert att få loss på ett eller annat vis. Om du kapar av den med bågfil jäms med skrovet borde det gå att knacka stumpen inåt. Förutsatt att det finns några centimeter fritt utrymme innanför. Kika in under frambänken med mobilkamera.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
wildeside
Va det där det enda (värsta) felen du hitta så skulle jag nog säga att det va förvånansvärt lite fel för att vara 50 år gammal båt.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vad ska man kika efter när man tittar på en sån där båt?
 
Sprickor i laminatet och bortruttnade eventuellt frostsprängda inplastade förstärkningar av trä.
Alla andra fel är att betrakta som antingen kosmetiska eller extremt lätta att reparera.
 
När du säger sprickor i laminatet då är det utsidan va?
 
Tänk på att du inte gör många knop med 15 hästar och fyra pers i den båten. Den duger absolut till det du beskriver, men va säker på att platserna du ska till inte ligger mer än några kilometer bort.
 
D Derbyboy skrev:
När du säger sprickor i laminatet då är det utsidan va?
Sprickor i laminatet är djupa sprickor som går djupt in i laminatet och kanske rätt igenom skrovet. De kan uppstå där man har kört på sten riktigt hårt eller där upprepade smällar har bråkat sönder materialet i skrovet. De syns väldigt tydligt och går inte att ta miste på.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Om träet börjar ge upp inne i båten, alltså typ här inne?

Skador i båtens hörn med rester av plywood och gult skum som flyter i vattnet och markeringar kring skadan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som flyter runt i vattnet är rester från plywood och någon form av gult skum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.